Viorel Rogojinaru (PNL): Cât mai multă populaţie la vot poate aduce o şansă de modernizare României

Interviu cu Viorel Rogojinaru, consilier local în cadrul Consiliului Local Slatina şi membru marcant al PNL Olt

Domnule Viorel Rogojinaru, sunteţi la al doilea mandat de ales local al Slatinei. În ce fel simţiţi responsabilitatea faţă de cetăţeni acum, în comparaţie cu mandatul trecut, când aţi fost ales din partea USL?

Într-adevăr, mă regăsesc în faţa unui nou mandat şi, în acelaşi timp, în faţa unei înalte responsabilităţi în calitatea mea de membru al Consiliului Local al Municipiului Slatina. Din punct de vedere afectiv şi moral, starea de responsabilitate este similară cu cea din precedentul mandat, deoarece reprezint aceeaşi comunitate de concitadini în cadrul unei autorităţi administrative autonome în care valorile calităţii de membru trebuie să rămână constante.

Făcând parte din minoritatea Consiliului Local, cum veţi putea pune în operă proiectele liberale pentru Slatina?

Minoritatea în care ne aflăm eu şi ceilalţi şase colegi ai mei în cadrul Consiliului Local nu face decât să ne îngreuneze misiunea de a propune, a susţine şi argumenta proiecte viabile pentru municipiul Slatina şi de a încerca, dincolo de calculul politic, să venim în întâmpinarea aşteptărilor slătinenilor. Problemele cu care se confruntă oraşul nostru se bazează pe realităţi cotidiene, multe dintre ele fiindu-ne comunicate personal de către cetăţeni, iar pentru rezolvarea acestora voinţa publică trebuie să primeze, indiferent de culoarea politică.

Care sunt cele mai importante proiecte pe care dumneavoastră, liberalii, le propuneţi comunităţii în acest mandat?

Parte importantă din setul de obiective al Partidului Naţional Liberal se regăseşte şi în recent apăruta platformă de guvernare România 100. Un domeniu larg dezbătut este educaţia, iar un prim proiect al liberalilor este continuarea implementării legii „Fiecare copil în grădiniţă”, prin care trebuie stimulată participarea în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate şi reducerea ratei de abandon şcolar. Totodată, este esenţială punerea în execuţie a reformei ANOFM prin realizarea de parteneriate cu ONG-uri şi mediul academic pentru oferirea de locuri de muncă tuturor categoriilor vulnerabile, în speţă tinerilor şomeri. În ceea ce priveşte proiectele cu finanţare europeană este necesară desfăşurarea strategiei de dezvoltare locală prin submăsura 19.1, cu ajutorul sprijinirii parteneriatelor privat-publice locale. De asemenea, orientarea spre sistemul medical reprezintă un alt subiect sensibil pentru ţară noastră, iar când vine vorba de municipiul Slatina, consider că avem nevoie de reprofesionalizarea administraţiei şi a managementului în sistemul medical din judeţul Olt prin creşterea accesului şi a calităţii serviciilor medicale. Tot în acest domeniu există un model de bune practici susţinut prin programele SEE şi granturile norvegiene: „Caravane medicale la sate”.

Vă câştigaţi existenţa în sectorul privat. Ştim cum sunt tratate companiile străine cu afaceri în Slatina de către administraţia publică locală, şi vorbesc aici de marile companii, Ele se bucură de facilităţi şi respect. Cum sunt trataţi antreprenorii autohtoni, nu ştim. Ne spuneţi dumneavoastră?

În ceea ce priveşte sectorul privat din România, pot spune că momentan doar marile companii se bucură de facilităţi şi subvenţii din partea statului. Mai mult decât atât, unele companii au parte chiar de ştergerea sau scutirea plăţii anumitor impozite către stat. Este important pentru ţara noastră să atragă cât mai mult capital străin destinat investiţiilor, pentru crearea de locuri de muncă şi la capitolul acesta Slatina se află într-o situaţie favorabilă, însă să nu uităm de micii antreprenori autohtoni care reprezintă un sector cu un uriaş potenţial pentru România. Ţara noastră are cea mai mică densitate de IMM-uri din Uniunea Europeană, iar acest lucru se poate îmbunătăţi prin eliminarea barierelor administrative în ceea ce priveşte atragerea de fonduri europene. Aşadar, statul român ar trebui să păstreze aceeaşi doză de respect atât pentru autohtoni, cât şi pentru străini, deoarece ambele categorii sunt capabile să producă valoare adăugată.

Cum vă descurcaţi dumneavoastră, personal, în afaceri şi ce v-ar trebui să evoluaţi?

Consider că pentru a oferi un model de succes atât în plan personal, cât şi profesional este nevoie de valori care se nasc şi se cultivă o dată cu educaţia. Experienţa acumulată în cei aproximativ treisprezece ani în domeniul antreprenoriatului m-a ajutat să realizez că evoluăm cu toţii în fiecare minut al vieţii noastre, iar în momentul în care ne oprim să ne autoapreciem această evoluţie stagnează. Aşadar, aleg să nu vorbesc foarte mult despre propria evoluţie.

Liberalii locali au proiecte pentru mediul privat românesc? Şi, dacă da, cam care ar fi acestea?

După cum menţionam anterior, o prioritate pentru mediul privat românesc din perspectiva administrativă ar fi atragerea unui număr mai mare de fonduri europene. Un lucru pe care sperăm să îl fi învăţat cu toţii din precedenta sesiune 2007-2013 este reprezentată de blocajele administrative şi birocratice pentru a accesa astfel de fonduri. Aşadar, pentru noua sesiune avem nevoie de o înlesnire a acestor blocaje şi, din câte observ, lucrurile se mişcă într-o direcţie bună, ca urmare a efortului susţinut de Guvernul României pentru creşterea ratei de absorbţie. Din acest punct de vedere, municipiul Slatina şi judeţul Olt nu se regăsesc pe un loc fruntaş la nivel naţional, având până la începutul anului în curs aproximativ 121 de proiecte finanţate cu fonduri europene. Pentru a spori productivitatea sectorului privat atât la nivel local, cât şi naţional este nevoie de facilităţi fiscale şi pentru sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii.

Există, trebuie s-o spunem, companii private la nivel local, în special în domeniul construcţiilor, care sunt de ani buni abonate la robinetul banilor publici. În ce măsură putem suspecta anumite complicităţi între aceste companii şi autorităţi?

Pentru moment putem spune că lucrurile se îndreaptă într-o direcţie bună în plan naţional, iar justiţia îşi face treaba. Însă este nevoie de timp pentru a descoperi toate aceste forme de corupţie care au prins rădăcini de-a lungul timpului. Noi, liberalii, încercăm în consiliul local, atât cât este posibil, să urmărim cu atenţie acordarea diverselor contracte de către primărie.

Să trecem la politică. Sunteţi liberal cu state vechi: în ce măsură liberalismul poate fi soluţia pentru o renaştere naţională, politică, economică şi diplomatică?

Vă pot răspunde la această întrebare prin a vă aduce aminte faptul că liberalismul a apărut că o formă alternativă la vechea organizare politică bazată pe monarhia absolutistă. De asemenea, România a trecut printr-un vast proces de modernizare datorită concepţiilor şi iniţiativelor liberale, iar statul suveran, unitar şi indivizibil din care facem parte cu toţii astăzi se datorează şi unor mari personalităţi liberale precum Brătianu, Ghica, Kogălniceanu s.a. În ceea ce priveşte economia de piaţă şi, din 2007, liberă, bazată pe principiile comunităţii europene, consider că doctrina liberală este cea mai bună opţiune pe care ţară noastră o are la îndemână. Dat fiind şi trecutul recent al României în care orientarea spre ideologia de stânga nu a dat rezultatele scontate, consider că alternativa liberală poate funcţiona la fel că în majoritatea statelor europene pe care România le consideră drept modele de bună guvernare.

Poate fi Dacian Cioloş omul providenţial pentru România acestor vremuri extrem de tulburi?

Situaţia tragică în urma căreia Dacian Cioloş a devenit premier al României ne-a diminuat pasivitatea ca popor şi ne-a conturat o conştiinţă şi o conştienţă vis-a-vis de modul în care o ţară trebuie guvernată. Consider că pentru prima dată în ultimii 26 de ani avem de-a face cu un premier care ar putea fi promotorul unei tranziţii de cel puţin patru ani în care statul trebuie să-şi reformeze fundamental administraţia, să cureţe de corupţie structurile de putere fără să ţină cont de apartenenţe politice, să pună educaţia pe alte baze, dar şi să extindă reţelele economice care ar trebui să aducă o dezvoltare mai unitară a teritoriului. Astăzi, la aproape un an de mandat al acestui guvern tehnocrat avem o platformă de guvernare cu un set de obiective cuantificabile şi un pachet integrat pentru combaterea sărăciei ce necesită aplicabilitate imediată. Acest lucru nu se poate face decât prin acordarea încrederii atât de necesare unui guvern care prezintă o serie de rezultate notabile într-o perioadă de timp scurtă de la învestitură, ceea ce este o premieră pentru România.

În afară de posibilitatea oamenilor de a se informa singuri, cum puteţi convinge dumneavoastră, liberalii, electoratul din Olt de bunele intenţii ale premierului care astăzi este tehnocrat? Pe ce tip de campanie electorală mizaţi?

În primul rând, dincolo de campania electorală, trebuie susţinută o campanie de informare a cetăţenilor în ceea ce priveşte continuitatea actualului guvern pentru a putea pune în execuţie politici publice şi măsuri pe un termen mai lung de timp. O mare problemă în România a fost determinată de inconsecvenţa adoptării unor programe de guvernare, ca urmare a schimbărilor repetate de structură a guvernului. Aşadar, în momentul de faţă, trebuie susţinută o campanie de conştientizare a populaţiei judeţului Olt asupra necesităţii unui guvern tehnocrat cu mandat întreg de cel puţin patru ani pentru a putea fi evaluat corespunzător.

În urmă cu doi ani, Klaus Iohannis câştiga preşedinţia României în mod cu totul şi cu totul neaşteptat, după ce în primul tur de scrutin era mai jos cu peste 10 procente faţă de contracandidatul său Victor Ponta. Credeţi într-o izbândă asemănătoare a lui Cioloş? A însemnat momentul 2014 începerea unei schimbări în favoarea dreptei româneşti?

Alegerile prezidenţiale de la finele lui 2014 ne-au demonstrat că există un conştient colectiv civic în România în rândul electoratului. Mergând pe premisa informării cetăţenilor cu privire la schimbările societale pentru bunăstarea generală, consider că prezenţa la vot a unui procent cât mai mare din populaţie poate aduce o şansă de modernizare României.

PNL Olt şi-a făcut calculele electorale şi mizează pe câştigarea a cel puţin trei mandate parlamentare. Credeţi că veţi aduna suficiente voturi pentru ca respectiva ţintă electorală să fie atinsă?

În momentul de faţă nu pot face previziuni pentru alegerile parlamentare, însă într-un judeţ predominat de un electorat orientat spre Partidul Social Democrat, nouă, liberalilor, ne revine dificila misiune de a susţine argumentat beneficiile unei schimbări. Aidoma restului ţării trebuie să informăm cetăţenii cu privire la continuitatea atât de necesară a unui program de guvernare tehnocrat susţinut de o dreapta unită. Sperăm la un scor de 35% şi trei mandate parlamentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here