De NECREZUT: Și firmele neplătitoare de taxă pe valoare adăugată vor fi afectate de Split TVA

În condițiile în care firmele plătitoare de TVA au deja posibilitatea, de câteva zile, de a folosi sistemul plății defalcate a TVA (split TVA), am vrut să vedem și cum vor fi afectate companiile ce nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, atunci când fac plăți către plătitorii de TVA ce aplică noul mecanism. Concret, vor fi necesare două plăți, una în contul curent și una în contul de TVA al furnizorului. 

De duminică, firmele înregistrate în scopuri de TVA au posibilitatea de a aplica sistemul split TVA, introdus în legislația autohtonă prin Ordonanța Guvernului nr. 23/2017.

De altfel, în primele zile, doar 175 de firme din țară și-au exprimat intenția de a aplica noul mecanism al plății defalcate a TVA. În ceea ce le privește pe firmele ce achiziționează bunuri și servicii de la companiile ce aplică split TVA, acestea au obligația să plătească contravaloarea TVA aferente achizițiilor de bunuri și servicii într-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului, indiferent dacă sunt sau nu plătitoare de TVA.

Informația a fost confirmată, la solicitarea avocatnet.ro, de Anamaria Tocaci, tax manager la Schoenherr Tax București: “Neplătitorii de TVA persoane juridice vor fi obligați să facă plată defalcată a TVA pentru achiziții de bunuri și servicii cu TVA, altele decât cele achitate în numerar sau cu cardul bancar. În caz contrar, aceștia vor fi sancționați la fel ca restul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA”, ne-a spus specialista.

Practic, pentru fiecare factură emisă de un furnizor înregistrat în scopuri de TVA, un neplătitor de TVA va face două plăți, astfel:

  • una în contul curent, reprezentând valoarea produselor/serviciilor;
  • una în contul de TVA, reprezentând valoarea TVA pentru produsele/serviciile în cauză.

Potrivit normelor în vigoare, plățile în numerar și cele efectuate cu cardul bancar sunt exceptate de la aplicarea noilor reguli, la fel cum persoanele fizice impozabile care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA nu au obligația să plătească contravaloarea TVA aferente achizițiilor de bunuri și servicii efectuate în contul distinct deschis de furnizor/prestator la Trezorerie sau la Trezorerie și la bancă.

Într-un articol publicat recent, jurnaliștii de la avocatnet.ro explicat și în ce moment s-ar putea complica relația dintre un plătitor sau neplătitor de TVA. Potrivit lui Costin Manta, senior manager în Departamentul de asistență fiscală și juridică al EY România, problemele ar putea apărea în cazul beneficiarilor din afara României, care e posibil să nu știe de sistemul split TVA și obligația plății defalcate. Tocmai de aceea, specialistul recomandă înștiințarea partenerilor din alte state despre noile reguli.

Sursa: avocatnet.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here