Olt: Întâlnire secretar de stat al MFE cu primari şi ONG-uri. Despre ce s-a vorbit

Reprezentanţii mai multor primării din judeţ şi ai unor ONG-uri pentru romi au participat, vineri, la o întâlnire desfăşurată la Prefectura Olt, unde au fost prezentate caracteristicile şi beneficiile apelurilor 4.1 şi 4.2 lansate în cadrul Programului Operaţional Capital Uman (POCU) în data de 16 mai. Programele au fost prezentate de Ciprian Necula, secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene. Cele două apeluri de proiecte au o valoare de 350 milioane euro şi îşi propun reducerea sărăciei în comunităţile marginalizate.

„Sincer să fiu, a fost o vizită mai degrabă spontană pentru că ne aflam pe teren, în comunităţi, cu prezentarea acestor două programe care sunt deja lansate la Ministerul Fondurilor Europene. E o perioadă intensă pentru ceea ce înseamnă fonduri europene în România pentru că lansăm foarte multe ghiduri în dezbatere publică. Cele două apeluri, 4.1 şi 4.2, au fost deja lansate şi pe ele se pot aplica proiecte. Intenţia noastră a fost să mergem la nivelul judeţelor şi să vorbim cu posibilii beneficiari, să răspunde la întrebări, la dileme, la neclarităţi, în aşa fel încât să avem proiecte cât mai bine scrise şi ancorate în realitate”, a declarat Necula.

El a mai spus că cele două apeluri vizează intervenţia în comunităţile marginalizate, prin programe integrate.

„Măsurile 4.1 şi 4.2 se referă la comunităţi sărace, în zone marginalizate, pentru care vrem să intervenim într-un mod inedit în România, respectiv prin programe integrate în mai multe domenii ale vieţii publice, sociale. Într-o comunitate nu ne canalizăm doar pe educaţie, doar pe sănătate sau doar pe ocupare profesională, ci pe tot, în acelaşi timp, în funcţie de nevoile comunităţii. Am cerut pentru prima dată în România ca proiectele să fie fundamentate pe o analiză a comunităţii la care ne referim pentru a depăşi conceptul de proiect virtual, făcut din birou”, a mai spus Ciprian Necula.

La întâlnire au fost prezenţi, printre alţii, primarii din Piatra-Olt şi Grădinari.

Ghidul pentru obţinerea de fonduri europene între 50.000 şi 100.000 de euro, prin intermediul liniei de finanţare „Solidar”, care a fost lansată în dezbatere publică, va fi publicat după 15 august, a anunţat vineri la Slatina Ciprian Necula.

Companiile care prin activitatea lor contribuie la rezolvarea unor probleme sociale sau ale unei comunităţi (aşa-nu­mitele întreprinderi sociale) pot primi un sprijin financiar între 50.000 şi 100.000 euro din fonduri europene, prin o linia de finanţare denumită „Solidar“, cu o alocare de 20 milioane de euro din Programul Operaţional Capital Uman (POCU). Schema poate sprijini  200 de întreprinderi de economie socială care au nevoie de formare, consiliere, dezvoltarea capacităţii, adaptarea locurilor de muncă pentru persoane cu dizabilităţi, transfer de know-how, parteneriate.

Ciprian Necula, secertar de stat în Ministerul Fondurilor Europene, a declarat joi, la Slatina, că după data de 15 august va fi publigat ghidul pentru obţinerea de finanţare.

„Aşteptăm ca, în dezbaterea publică, să vedem şi opiniile beneficiarilor şi modul în care ar trebui să direcţionăm aceşti bani şi sper eu să avem contribuţii cât mai sănătoase din partea celor care au făcut afaceri sociale de succes. Imediat ce se termină, ca procedură, perioada de consultare, programul va fi revizuit în funcţie de  comentariile şi sugestiile primite, şi va fi lansat public. Deci, ne aşteptăm ca după 15 august să avem ghidul publicat”, a spus Necula.

Reprezentantul MFE a mai spus că prin linia de finanţare  „Solidar” se urmăreşte consolidarea şi dezvoltarea proiectelor care au fost deja demarate, în exerciţiul bugetar anterior.

„A fost un debut, în perioada 2007-2013, cu acest concept de economie socială, care este foarte funcţional în multe state europene. Este o alternativă, dacă vreţi, la economia mare, capitalistă, cu corporaţii. Este o metodă de succes în multe state precum Franţa, Spania, Italia, chiar şi mai aproape de noi sunt exemple foarte pozitive. În România, au fost multe întreprinderi de economie socială realizate în axa din POSDRU 6.1. Unele dintre ele au fost de succes, au rămas în picioare şi funcţionează – şi ştiu câteva extraordinare – altele dintre ele, însă, au fost ratate. Economia socială presupune ca membrii unei comunităţi să participe împreună la o activitate economică pentru a genera impact în comunitatea lor. Prin această măsură (linia «Solidar» – n. red.) ne-am propus să continuăm activităţile de economie socială şi să elaborăm, să dezvoltăm ceea ce este deja consolidat”, a mai declarat Necula..

În România, ponderea angajaţilor în sectorul economiei sociale este de 1,7%, media la nivelul Uniunii Europene fiind de 6,5%, potrivit dateor MFE. Necula a opinat că această situaţie este dată de anumite preconcepţii tipic româneşti cu privire la întreprinderile sociale.

„Întreprinderile de economie socială reprezintă o alternativă la multe probleme pe care le avem în România. Ca exemplu, am văzut în Vaslui, cel mai sărac judeţ din România, o comună care este una dintre cele mai bogate din ţară. E un paradox, dar acel sat s-a dezvoltat deoarece Cooperativa care a funcţionat în Comunism a fost păstrată şi a funcţionat. Au reuşit să aibă un cinematograf, dispensar, stomatolog, piscină publică, totul cu contribuţia comunităţii. Este un concept pe care noi trebuie să-l reînvăţăm pentru că l-am stigmatizat din cauza epocii apuse. Nu tot ce se întâmpla era negativ, dar când vorbeşti de economie socială, de cooperative, lucru împreună, te gândeşti automat la CAP-uri. Ele sunt private, acum, sunt afaceri ale comunităţii, ale membrilor comunităţilor”, a mai afirmat Ciprian Necula.

Secretarul de stat în Ministerul Fondurilor Europene, Ciprian Necula, a declarat că Sistemul informatic pentru fonduri europene, MySMIS este pregătit să preia hârtia care a fost transportată prin România, cu camioanele, către Minister, iar în primele cinci zile de la lansarea sa au fost deschise aproximativ 1.700 de schiţe.

Necula a arătat că MySMIS reprezintă soluţia la numărul excesiv de documente care erau solicitate beneficiarilor unor finanţări.

„MySMIS-ul este interfaţa noastră de comunicare cu beneficiarii şi cu cei care depun proiecte. A fost lansat recent, fiind pilotat şi experimentat, încărcat şi supraîncărcat, ca să vedem dacă rezistă. Este un program elaborat de Ministerul Fondurilor Europene împreună cu STS-ul. Practic, va contribui la simplificarea procedurilor, pentru că MySMIS-ul este pregătit să preia mare parte din volumul de hârtie care a fost transportat prin România, cu camioanele, către Ministerul Fondurilor Europene. Este o soluţie tehnică la o problemă foarte practică – modul excesiv prin care Ministerul Fondurilor Europene solicita de la beneficiari tone de hârtie, ştampilate pe fiecare foaie şi semnate, ca nu cumva să fie vreun fals pe acolo”, a declarat secretarul de stat.

El a adăugat că deja, prin intermediul acestui sistem informatic, au fost încărcate 66 de proiecte de finanţare, însă aproximativ 1.700 de beneficiari au testat programul.

„Avem deja 66 de proiecte încărcate pentru Axele 4.1 şi 4.2, dar la un moment dat, în prima săptămână, aveam deschise cam 1.700 de schiţe. Oamenii au testat, practic, acest MySMIS. E foarte bine şi util să testăm acest sistem. Vor fi din ce în ce mai multe proiecte. Nu este uşor, este un program complex şi solicită şi efort din partea beneficiarilor pentru că sunt foarte mule câmpuri de completat. Trebuie să ai semnătură electronică să poţi accesa MySMIS. Este un sistem nou care, sper eu, va genera un alt tip de interacţiune cu beneficiarul, mai ales că totul urmează să fie făcut prin acest sistem de la depunere până la raportul final al proiectului”, a mai spus Ciprian Necula.

Sistemul informatic pentru fonduri europene, MySMIS, ar urma să aibă cinci module funcționale până în luna octombrie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here