Decizie CCR: Noul guvern Orban este neconstituțional

Sursa foto: romaniatv.net

Cabinetul cu care premierul Ludovic Orban a venit în parlament după noua învestire se plasează deja în afara Constituției, conform unei decizii a CCR pe care – culmea ironiei! – chiar PNL a invocat-o în 2009. Asta, pentru că premierul nu a schimbat niciunul dintre miniștrii care au primit aviz negativ la audieri.

În octombrie 2009, PNL, prin viceliderul de grup, deputatul Eugen Nicolăescu a anunțat public că a solicitat ca în rapoartele de aviz negativ ale miniştrilor propuşi de premierul desemnat Lucian Croitoru să fie trecută decizia CCR privind obligativitatea acestuia de a veni cu alte propuneri, PNL urmând să solicite oficial acest lucru în Birouri.

„Rapoartele cu avize negative pentru miniştrii cabinetului Croitoru se prezintă Birourilor Permanente reunite, care le transmit mai departe plenului, dar Birourile Permanente ar trebui să ţină cont de propunerile din rapoarte care sunt întemeiate pe prevederea hotărâtă de Curtea Constituţională. În cazul în care nu se va ţine cont de acest lucru, atunci sigur că vom face procedural o asemenea solicitare tocmai pentru a respecta decizia CCR, iar domnul Croitoru este obligat, nu de liberali, ci de hotărârea CCR, să facă alte propuneri (s.n.) care ar trebui să urmeze în Parlament aceeaşi procedură de audiere”, declara pe atunci, pentru Mediafax, Eugen Nicolăescu.

Nicolăescu a explicat că solicitarea liberalilor are în vedere o decizie a CCR din 2007, prin care se prevede că, „atunci când un candidat de ministru nu primeşte avizul comisiilor de specialitate, se înaintează raportul candidatului de prim-ministru desemnat, care este obligat să vină cu o altă propunere (s.n.)„.

„În această situaţie, din cei 14 candidaţi la funcţia de ministru, 12 nu au primit avizul comisiilor de specialitate, au primit aviz negativ. În consecinţă, toate rapoartele comisiilor trebuie să conţină această prevedere prin care primul-ministru desemnat trebuia să vină şi să propună Parlamentului alte candidaturi şi să se facă audierea altor candidaţi”, mai spunea Nicolăescu.

Decizia Curţii din 2007 venise unei sesizări a premierului de atunci, liberalul Călin Popescu Tăriceanu, care a solicitat să se constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între preşedintele României şi Guvern, după ce preşedintele Traian Băsescu l-a revocat din funcţia de ministru de Externe pe Mihai Răzvan Ungureanu, dar a refuzat să îl numească pe Adrian Cioroianu.

Ce scria negru pe alb, între altele, în decizia CCR:

”Cu privire la propunerea primului-ministru de numire a unui nou ministru, propus în condiţiile art. 85 alin. (2) din Constituţie, Curtea constată şi reţine următoarele: (…) – Candidaţii la funcţia de ministru înscrişi pe lista Guvernului, propusă de candidatul pentru funcţia de prim-ministru, sunt audiaţi de comisiile permanente ale Camerelor Parlamentului, competente potrivit obiectului de activitate al funcţiei candidatului de ministru şi, pe baza constatărilor făcute, acestea emit avize favorabile sau avize de respingere; în cazul avizelor de respingere, candidatul pentru funcţia de prim-ministru propune un alt candidat la funcţia de ministru (s.n.)”.

Judecătorii CCR mai menționau că aceleași proceduri se aplică și în cazul remanierilor guvernamentale și punctau că:

”Există reglementări obligatorii pentru audierea candidaţilor la funcţia de ministru de către comisiile parlamentare, ca organe de specialitate şi de pregătire a lucrărilor Parlamentului. Aceste audieri privesc corespunderea pentru funcţie a candidaţilor propuşi de primul-ministru privitor la pregătirea generală, pregătirea în specialitatea domeniului, experienţa în materie, instruirea şi aptitudinile pentru funcţia în domeniu, reputaţia neştirbită şi moralitatea, condiţii necesare şi indispensabile funcţiei de ministru.
Hotărârile Parlamentului au la bază constatările făcute de comisiile permanente parlamentare privind corespunderea pe funcţie a candidaţilor propuşi şi, în temeiul acestor garanţii, urmează învestirea în funcţie de către Preşedintele României, depunerea jurământului şi intrarea în exerciţiul funcţiunii.
Acesta este cadrul juridic obligatoriu pentru situaţiile prevăzute de art. 85 alin. (1) şi (3) şi de art. 103 din Constituţie”.

Până la această oră, deși doar patru miniștri ai guvernului Orban au primit aviz favorabil, premierul desemnat nu a făcut absolut nicio schimbare de tipul celei reclamate de PNL la audierea miniștrilor cabinetului Croitoru din 2009. (Bogdan Tiberiu Iacob)

Sursa: inpolitics.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here