Săptămâna Patimilor: Lunea Marea. Ce semnificație are Denia de luni

Din punct de vedere religios, Lunea Mare debutează cu denia în care se citește istoria lui Iosif cel preafrumos, patriarhul din Vechiul Testament în care Biserica a văzut preînchipuirea lui Hristos. Tot în timpul deniei de luni se face și pomenirea smochinului neroditor, smochinul blestemat de Iisus înaintea întrării în Ierusalim.

Tradiții și superstiții pentru noroc în Lunea Mare. Astăzi, femeile din România încep curățenia de Paște. Se scoate totul afară, se aerisește casă că să iasă toate relele de peste iarnă, se văruiește și se spală totul.

“Să nu te prindă Paștele în necurățenie, că te blesteamă casă!”, e o vorbă din popor, spusă azi!

De altfel, până miercuri, inclusiv, sunt permise muncile în câmp. După această zi barbații trebăluiesc pe lângă casă, ajutându-și nevestele la treburile gospodarești.

lunea mare denia de luni saptamana patimilor

În prima zi din Săptămâna Sfintelor Pătimiri, Biserică ne aduce aminte de Patriarhul Iosif care a fost vândut de frații săi în Egipt. El este o preinchipuire a lui Hristos, vândut de Iuda.

Tot în timpul deniei de luni se face pomenirea smochinului neroditor, blestemat de Hristos să se usuce pentru că nu avea rod. E o pildă dată omului, din care trebuie să rețină că Dumnezeu este atât iubire cât și dreptate. Deci, la judecată de apoi, El nu doar va răsplăti, ci va și pedepsi pe cei ce nu au rodit, scrie crestinortodox.ro

Deniile se săvârșesc începând cu seară Floriilor, până în Vinerea Mare, când se cânta Prohodul Domnului. Cuvântul “denie” vine de la slavonescul “vdenie” și înseamnă priveghere sau slujba nocturnă. În Transilvania, întâlnim cuvântul “straste” pentru denii. Acest termen are semnificația de “patimă”. Expresia “a merge în strasti” însemna “a merge la denii”.

Deniile se săvârșesc numai în două săptămâni din timpul unui an bisericesc și anume: în săptămâna a cincea și a șaptea din Postul Sfintelor Paști. S-a păstrat denumirea de Denie pentru Utreniile din Săptămâna Patimilor, pentru că ele se săvârșesc seară, potrivit troparului: “Iată, Mirele vine în miezul nopții…”.

Chiar dacă Denia este o Priveghere, ea diferă de ceea ce Tipicul indică prin Priveghere. Denia este doar Utrenia simplă a zilelor de rând, în vreme ce Privegherea presupunea Utrenia unită cu Vecernia și Litia.

Dar și că Utrenie simplă, Denia nu se aseamănă cu Utrenia din zilele de rând, pentru că ea cuprinde cântări și rugăciuni specifice doar perioadei Sfintelor Paști (troparul “Iată, Mirele vine…”, luminanda “Cămară Ta, Mantuitorule”, troparul “Când slăviți ucenici…”).

Luni, marți și miercuri se oficiază Liturghia darurilor mai înainte sfințite.

În Joia Mare se oficiază Liturghia Sfântului Vasile Cel Mare unită cu Vecernia. Joia Patimilor este ziua în care, pe lângă Sfântul Agneț, care se folosește la Sfânta Liturghie, se mai scoate încă un agneț, care se sfințește odată cu celălalt, fără să se rostească de două ori rugăciunile epiclezei și fără să se binecuvânteze fiecare separat. Sunt așezate pe același disc și împreună sunt aduse pe Sfânta Masă la Vohodul mare.

lunea mare denia de luni saptamana patimilor

Al doilea Agneț este păstrat până în Marțea Luminată când este uscat și sfărâmat după o rânduiala specială. După ce a fost sfărâmat, este pus într-un chivot pe Sfânta Masă din Altar.

Din acest Agneț, preotul împărtășește în cursul întregului an, pe cei care din motive bine întemeiate nu pot ajunge la biserica. Tot din acest Agneț sunt împărtășiți și pruncii nou botezați.

Luni, în Săptămâna Sfintelor Patimiri, Biserica ne aduce aminte de Patriarhul Iosif care a fost vândut de frații săi în Egipt. El este o preinchipuire a lui Hristos, vândut de Iuda.

Tot în timpul deniei de luni se face pomenirea smochinului neroditor, blestemat de Hristos să se usuce pentru că nu avea rod. E o pildă dată omului, din care trebuie să rețînă, că Dumnezeu este atât iubire cât și dreptate. Deci, la judecată de apoi, El nu doar va răsplăti, ci va și pedepsi pe cei ce nu au rodit.

Marți se face pomenirea celor zece fecioare. Din pildă reținem că cinci fecioare au avut doar candelă fără ulei, iar celelalte cinci au avut și candelă și ulei. Candelă fără ulei reprezintă realizarea de sine în totală nepăsare de ceilalți. Candelă cu ulei reprezintă evlavia însoțită de milostenie.

În Miercurea Săptămânii Sfintelor Patimiri se face pomenirea femeii păcătoase care a spălat cu lacrimi și a uns cu mir picioarele Mântuitorului, înainte de Patimă Să, că simbol al pocăînței și îndreptării omului păcătos. Miercuri este ziua în care Iuda L-a vândut pe Hristos fariserilor, pe treizeci de arginți.

Joia Patimilor este închinată amintirii a patru evenimente deosebite din viață Mântuitorului: spălarea picioarelor ucenicilor, că pildă de smerenie, Cină cea de Taină la care Mântuitorul a instituit Taină Sfintei Euharistii, rugăciunea arhierească și începutul patimilor prin vinderea Domnului.

Specific deniei de joi seară sunt citirea celor 12 Evanghelii și scoaterea solemnă a Sfintei Cruci în naosul bisericii. Există obiceiul că atunci când preotul citește din Sfintele Evanghelii, credincioșii să aprindă lumânări și să se așeze în genunchi.

lunea mare denia de luni saptamana patimilor

În Vinerea Mare se face pomenirea sfintelor, înfricoșătoarelor și mantuitoarelor Patimi ale Mântuitorului și mărturisirea tâlharului celui recunoscător care a dobândit raiul.

În Sfânta și Marea Sâmbătă prăznuim îngroparea lui Hristos cu trupul și pogorârea la iad cu sufletul, pentru a ridică din stricăciune pe cei din veac adormiți.

Sâmbătă seară, începe slujba Învierii.

Sursa: stirilekanald.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here