Primăria Slatina a publicat tematica pentru concursul „Slatina. Acasă la Eugen Ionescu”. Calendarul manifestării

Sursa foto: pixabay.com

Primăria Slatina a publicat pe pagina de internet tematica pentru cea de-a XII-a ediție a Concursului de creaţie literară şi arte vizuale „Slatina. Acasă la Eugen Ionescu”, care va avea loc în perioada 14 noiembrie – 13 decembrie.

Concursul se adresează elevilor din clasele V–XII din unităţile de învăţământ ale municipiului Slatina, iar manifestarea va fi organizată de primărie, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt şi cu unităţile de învăţământ din oraș.

Manifestarea îşi propune dezvoltarea abilităţilor de comunicare a tinerei generaţii prin
transpunerea într-o manieră artistică personală a operei marelui dramaturg slătinean Eugen Ionescu.

Prima secţiune a manifestării este reprezentată de un concurs literar, în care elevii vor redacta un eseu literar, pornind de la o piesă a lui Eugen Ionescu.

A doua secţiune este reprezentată de un concurs de pictură, colaj sau grafică pe calculator în care elevii trebuie să imagineze şi să exprime vizual ceea ce le sugerează un fragment dintr-o operă a scriitorului român, dinainte stabilită.

Iată, mai jos, tematica gândită de organizatori:

«Slatina. Acasă la Eugen Ionescu»
Ediția a XII-a
Creație literară
NIVEL I (CLASELE V-VIII)
,,Setea și foamea ” este prima piesă, în patru episoade, a lui Eugen Ionescu reprezentată pe scena Comediei Franceze, prin care dramaturgul reușește să surprindă rătăcirile lui Jean, în căutarea unui paradis iluzoriu, departe de siguranța căminului.
,,Setea și foamea” semnifică în plan metaforic, acea sete și foame a omului de tot ceea ce l-ar împlini ca ființă umană, setea și foamea de viață, de absolut. Strigătul lui Jean, în neputința sa de a atinge granițele absolutui, este plânsul unui om pierdut, care privește în jurul său cu ochii unui disperat.
Citește fragmentul extras din această piesă:
Primul episod: FUGA
,,JEAN: Până una alta, ne scufundăm. Detest genul ăsta de locuinţe.
MARIA- MAGDALENA: Majoritatea oamenilor trăiesc aşa, în case ca asta.
JEAN: Se complac în mocirlă, se hrănesc din ea. Îi priveşte, dacă le place umbra sau noaptea. Tu puteai să mă scuteşti de astea. Să nu pot scăpa de ce mi-a fost scris, să nu pot scăpa de ce mi-a fost scris! Nu-mi plac decât casele cu ziduri și acoperişuri transparente, sau chiar fără ziduri şi fără acoperiş , unde soarele intră în valuri de soare, unde aerul intră în valuri de aer. Ah, oceanul soarelui! … Oceanul cerului!
MARIA- MAGDALENA: îmi spuneai uneori că vrei să pleci din casa nouă. De aceea am căutat.
JEAN: Nu voiam să mă mut cu orice preţ . Voiam s-o părăsesc doar ca să mă mut într – o casă şi mai luminoasă, învăluită în azur, străbătută de azur. O casă cocoţată pe un vârf de munte, cred că o mai fi existând aş a ceva pe lume. Sau deasupra unui râu. Nu în râu, suspendată în aer, nu mult deasupra apei, 17′ cu obraji de flori la ferestre, flori din care nu vezi nici rădăcina, nici tulpina, numai partea de sus, doar faţa, flori la îndemână. Sunt flori care plâng, nu zic, dar sunt şi flori care râd! De ce să nu le alegem pe acelea care se înalţă zâmbind?”
CERINȚE:
Redactează o compoziție de 1-3 pagini scrise la calculator sau de 2-5 pagini scrise de mână, dezvoltând ideea : ,, Căutarea unui paradis iluzoriu – setea și foamea de viață, de absolut” , plecând de la textul suport.
În redactarea eseului se are în vedere:
– concordanța dintre titlul compunerii și conținutul de idei al acesteia ;
– originalitatea ideilor;
– registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate;
– coerența exprimării;
– unitatea compoziției;
– ortografie și punctuație;
– așezare în pagină;
– respectarea numărului de pagini.
OBSERVAȚII:
– Nu se argumentează apartenența la genul/textul dramatic!
– Pentru lucrările scrise la calculator se are în vedere: titlul va fi scris cu majuscule în Times New Roman, 14, Bold, centrat; textul propriu-zis va fi scris după două rânduri libere în Times New Roman, 12, distanță între rânduri 1,5.
Nivel II (clasele IX-XII)
”EL: Dar nu te contrazic dinadins. Atunci când spui lucruri neadevărate, nu pot fi de acord. Eu am mania adevărului.
EA: Care adevăr? Dacă eu îţi spun că nu e nici o deosebire! Ăsta-i adevărul. Nici o deosebire. Melc sau broască-ţestoasă e acelaşi lucru.
EL: Nicidecum. Nu e nicidecum acelaşi animal.[…]
EL: Dar cel puţin ascultă-mă puţin, ascultă ce-ţi spun
EA: Ţestoasa- ori melcul -nu e un animal lent, bălos şi cu corpul scurt? Nu e un soi de reptiluţă?
EL: Ba da. Şi ce?
EA: Păi vezi, asta e, ţi-am dovedit Nu se zice: lent ca o broas-că-ţestoasă şi încet ca melcul? Iar melcul, adică ţestoasa, nu se târăşte?
EL: Nu e chiar aşa.
EA: Cum nu e chiar aşa? Vrei să spui că melcul nu se târăşte?
EL: Ba da.
EA: Deci vezi bine că melcul e una cu broasca.
EL: Ba nu e.
EA:I ncăpăţânatule, melcosule! Spune-mi şi mie de ce.
EL: D-aia.”
”Delir în doi”, Eugen Ionescu
Pornind de la fragmentul de mai sus, scrie un eseu de 400-500 de cuvinte despre felul în care atitudinea este fereastra ta către lume.
Vei avea în vedere:
-identificarea mesajului textului suport;
-explicarea mesajului prin referire la alte texte ale autorului;
-utilizarea unui limbaj artistic;
-originalitate în abordarea subiectului;
-exprimarea corectă, îngrijită;
-așezarea în pagină;
-respectarea numărului de rânduri.
! Nu se folosesc decât citate din opera și despre opera scriitorului Eugen Ionescu.
! Lucrarea se scrie de mână.
Artă Vizuală
Nivelul I
Doi bătrâni își analizează cu melancolie viața.
Vorbesc, se agită și așteaptă, alintându-se cu amintiri ratate. O ultimă reprezentație în fața unor oameni care seamănă leit cu ei, niște absențe. O analiză a ceea ce a fost fericirea și nefericirea lor. Trec fulgerător de la tristețea fără gravitate la un entuziasm fără durată, se mint, se ceartă și se consolează reciproc. Un discurs despre singurătatea în doi, despre ratarea în cuplu și moartea de unul singur.
,,Scaunele”, Eugen Ionescu
Pornind de la textul de mai sus, se va ține cont de:
– expresivitatea personajelor;
– încadrare;
– construcție, valorație, cromatică (la alegere).
Nivelul II
REGELE: Am în mine o oglindă, totul se răsfrânge în ea, văd din ce în ce mai bine, văd lumea, văd viața care piere.
MARGARETA: Treci dincolo de aceste răsfrîngeri.
REGELE: Mă văd pe mine. Dincolo de orice lucru sînt eu. Nu mai sînt decât eu. Eu sunt
Pământul, sînt cerul, sînt vântul, sînt focul. Sînt oare în toate oglinzile , sau eu însumi sînt oglinda a tot ce există?
JULIETTA: Se iubește prea mult.

 

Autoritățile au pregătit pentru câștigători premii în valoare de 15.000 de lei.

Calendarul concursului

Concursul se va desfăşura în perioada 14 noiembrie – 13 decembrie 2023, acţiunile fiind
programate potrivit graficului de mai jos:

– în data de 15 noiembrie 2023, începând cu ora 1000, organizatorii vor posta pe pagina de
Facebook a Primăriei mun. Slatina şi în unităţile şcolare tematica concursului, pentru fiecare secţiune, diferenţiată pe nivelurile de vârstă a concurenţilor stabilite la art.3.

– în intervalul 15 noiembrie – 29 noiembrie 2023, elevii vor studia tematica de concurs şi vor realiza eseurile şi creaţiile artistice vizuale;

– pe data de 28 noiembrie 2023, între orele 08.00 – 16.00 directorii unităţilor de învăţământ sau reprezentanții acestora vor depune la sediul Primăriei municipiului Slatina toate lucrările concurenţilor;

– în intervalul 29 noiembrie – 8 decembrie 2023 – perioadă de evaluare de către juriu a
lucrărilor literare şi creaţiilor artistice realizate de elevi;

– între 6 decembrie și 8 decembrie 2023, ora 12.00, perioadă de evaluare prin vot electronic (like-uri) pentru premiul de popularitate;

(Premiul de popularitate se va acorda în funcţie de numărul de like-uri primite doar din
România).

– pe data de 13 decembrie 2023 – anunţarea câştigătorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.