Concediu de odihnă 2024. Ce spune Codul Muncii despre noile drepturi ale angajaților

Codul Muncii prevede noi modalități prin care un angajat din România își poate lua concediu de odihnă în 2024. De asemenea, sunt prevăzute și noi drepturi ale salariaților.

Odată cu trecerea în noul an, toți angajații ar trebui să știe cum își pot folosi dreptul de a-și lua concediu de odihnă. Codul Muncii prevede noi drepturi, pe lângă cele deja cunoscute de toți salariații din România.

Concediu de odihnă 2024: noile drepturi din Codul Muncii

Atunci când te afli în subodinea unui angajator, pe lângă obligațiile ce țin de locul de muncă, ca angajat, ai și o serie de drepturi prevăzute în Codul Muncii. Printre acestea se numără dreptul la concediu de odihnă, însă, de multe ori, acesta nu poate fi respectat din varii motive. Pentru unii angajați, să își ia concediu poate fi un lucru dificil, ceea ce poate determina probleme în sfera personală, dar și conflicte la locul de muncă.

De aceea, este necesar ca fiecare salariat să știe ce prevede Codul Muncii referitor la concediul de odihnă. Pe lângă faptul că au dreptul la acesta, salariații sunt și obligați să și-l ia.

Cum să îți iei concediu de odihnă în 2024? Pentru mulți angajați acest lucru poate fi o problemă. Iar de aici pot apărea probleme pe plan personal, dar și mici conflicte la locul de muncă. În luna decembrie, de pildă, fiecare angajator are obligația de planifica toate concediile de odihnă pentru anul următor iar angajații să aibă în vedere acest aspect atunci când aleg să fie liberi de la serviciu.

„Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale”, se arată în Codul Muncii.

De asemenea, angajatorul este cel care trebuie să inițieze consultările pentru concediul de odihnă în 2024, în timp util, pentru ca fiecare angajat să beneficieze de acesta atunci când are nevoie. Astfel, la finalul acestui an, angajatorul trebuie deja să aibă programările complete pentru anul următor.

Există, totuși, și situația în care un angajat vrea concediu de odihnă, însă perioada respectivă nu este disponibilă. În această situație, atât angajatul cât și angajatorul trebuie să ajungă la un acord în acest sens.

O altă situație incomodă este atunci când prea mulți angajați își iau concediu de odihnă în același timp iar angajatorul nu poate sista activitatea în acea perioadă. În acest caz, tot angajatorul are obligația să rezolve situația. Având în vedere că acest concediu de odihnă este un drept fundamental, o persoană nu poate fi obligată să renunțe la el. Drept urmare, angajatorul trebuie să găsească un înlocuitor pentru perioada respectivă.

Codul Muncii prevede și posibilitatea rechemării salariatului din concediu. Totuși, trebuie menționat că, în această situație, angajatorul va „suporta toate cheltuielile salariatului și ale familiei sale, necesare în vederea revenirii la locul de muncă, precum și eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a întreruperii concediului de odihnă”.

Scopul unui concediu este de a le oferi angajaților o perioadă minimă de repaus, fără ca venitul să le fie afectat. În funcție de nevoile fiecărui angajat, acesta poate discuta detaliile cu angajtorul pentru a se ajunge la o soluție mulțumitoare pentru ambele părți.

Sursa: romaniatv.net

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here