Cod rutier 2024: Devine obligatoriu pentru şoferi de la 1 iulie 2024

Acest dispozitiv, EDR, este inspirat din aviație, unde avioanele sunt dotate cu o așa-numită „cutie neagră”. Acest echipament este menit să colecteze și stocheze informații de la majoritatea componentelor vehiculului.

Din iulie, „cutia neagră” pentru mașini devine obligatorie. Ce este și cum se folosește EDR. Autoritățile europene au decis ca, din vara acestui an, „cutia neagră” pentru mașini să fie montată obligatoriu pe toate mașinile noi. Iată ce este EDR și cum va fi folosit acest dispozitiv.

Pentru a analiza mai ușor cum s-a produs un eveniment rutier, Comisia Europeană a decis să introducă un nou tip de dispozitiv.

„Cutia neagră” auto va fi montată, obligatoriu, din luna iulie a acestui an pe toate mașinile noi.

Event Data Recorder (EDR) devine obligatoriu pentru toate autovehiculele înmatriculate începând cu data de 6 iulie 2024, conform deciziei Comisiei Europene.

Acest dispozitiv este inspirat din aviație, unde avioanele sunt dotate cu o așa-numită „cutie neagră”. Acest echipament este menit să colecteze și stocheze informații de la majoritatea componentelor vehiculului.

Practic, EDR înregistrează date și evenimente din timpul deplasării mașinii.

Ce este și cum se folosește EDR

EDR va înregistra o multitudine de date care au relevanță în cazul unui accident de circulație.

Astfel, printre informațiile care se vor salva se numără:

  • viteza de deplasare;
  • poziția pedalelor de accelerație și frâna (cât de tare a fost apăsată pedala);
  • turația motorului;
  • unghiul de virare;
  • activitatea sistemelor de siguranță precum ABS-ul și sistemul de control al stabilității;
  • momentul declanșării airbag-urilor;
  • purtarea centurilor de siguranță, etc.

EDR va înregistra toți acești parametri în timp real, dar salvarea lor se va face doar în cazul unui accident.

Astfel, „cutia neagră” va înmagazina doar datele înregistrate cu 5 secunde înainte de momentul impactului și 3 secunde după impact.

Cum vor fi folosite datele salvate pe EDR

Introducerea unui asemenea dispozitiv pentru mașini ridică, evident, mai multe semne de întrebare în ceea ce privește protecția datelor și a vieții private.

Comisia Europeană a precizat că sistemul nu va permite identificarea proprietarului autovehiculului sau a șoferului și nu va putea înregistra audio sau video, iar Parlamentul European va defini clar și precis durata păstrării datelor, precum și persoanele sau entitățile care le vor putea consulta.

Citirea datelor se va face prin interfața de diagnosticare prin mufa OBD. Dacă mufa OBD este distrusă în timpul accidentului, atunci descărcarea informațiilor se va face cu un aparat special.

De ce s-a introdus „cutia neagră auto”?

„Cutia neagră” pentru mașini a fost impusă pentru a veni în ajutor autorităților și experților în accidente.

Datele furnizate de aceste dispozitive vor putea oferi informații imposibil de determinat în cadrul unei expertize clasice.

De exemplu, se poate determina starea tehnică a mașinii anterior accidentului și comportamentul șoferului. Ceea ce poate schimba fundamental concluziile privind cauzele producerii unui eveniment rutier.

În plus, aceste informații pot fi folosite pentru a îmbunătăți infrastructura rutieră și designul autovehiculelor.

Detalii despre cutia neagră

Noua cutie neagră pentru mașini vine cu tot felul de aplicații de siguranță: înregistrează toate datele de conducere, de la viteză și accelerație, până la utilizarea centurii și frânare.

De asemenea, include sisteme avansate care ajută șoferii să respecte limita de viteză. În plus, există o opțiune de instalare a unui blocaj cu alcool.

La fel ca în avioane, dispozitivul ar veni cu un înregistrator de date în vehicul pentru incidente, cu diferența fiind că nu va înregistra nicio conversație în interiorul vehiculului.

Cutia neagră sau EDR

Noul dispozitiv, cunoscut sub numele colocvial de cutie neagră prin analogie cu cele utilizate în aviație, este cunoscut din punct de vedere tehnic sub numele de EDR (Event Data Recorder). Funcția sa este de a înregistra o cantitate mare de date utilizate pentru a analiza circumstanțele care au dus la producerea unui accident.

Mai exact, EDR înregistrează informațiile generate în timpul funcționării vehiculului și stochează informațiile produse între 30 de secunde înainte de accident și 10 secunde după accident.

Potrivit elpais.com, în datele stocate de EDR sunt înregistrate variabilele diferiților parametri ai mașinii. Printre altele, se înregistrează viteza, accelerația, frânarea, poziția volanului sau starea centurilor de siguranță. De asemenea, se va ști dacă au fost activate semnalizatoarele sau luminile, precum și forța impactului (longitudinală și laterală), turația motorului și înclinarea vehiculului.

Cutia neagră, o cutie mică atașată sub scaunul șoferului, stochează aceste informații importante pe un microcip. Astfel, după un accident, doar anchetatorii, autoritățile judiciare și agențiile oficiale de siguranță rutieră vor avea acces la acestea pentru a studia cauzele accidentului folosind un program special de calculator

Reglementările europene aprobate în acest sens prevăd în mod expres că datele colectate nu va include nicio informație personală despre șofer sau a pasagerii din maşină. De exemplu, conversațiile dintre ei sau locația GPS a vehiculului nu vor fi înregistrate.

Așa cum s-a întâmplat deja cu alte echipamente de siguranță și asistență la conducere, este posibil ca EDR-ul va face prețul mașinilor puțin mai mare. Cu toate acestea, această creștere ar putea fi compensată cu o scădere a primelor de asigurare. Acest lucru s-a întâmplat deja în Statele Unite după implementarea EDR în urmă cu câțiva ani, deoarece a fost confirmată o corelație directă cu o îmbunătățire a statisticilor accidentelor.

Unele asociații de șoferi nu sunt mulțumite de această decizie și o consideră „un cost suplimentar pentru mașinile noi”.

„Prețul aparatului este de aproximativ o sută de euro. Acest lucru se va reflecta în prețul mașinii și va fi inclus și în asigurare”, a declarat Pierre Chasseray, delegat general al asociației franceze „40 million motorists”, pentru France Info. Mandatul cutiei negre va fi extins la mașinile private și la alte vehicule comerciale second-hand începând cu 2024, scrie brusselstimes.com.

COD RUTIER 2023. Noi reguli de siguranță vor creşte preţurile maşinilor

Al treilea segment important care va influența creșterea prețului automobilelor sunt reglementările în materie de siguranță. Potrivit unui document adoptat de Comisia Europeană în martie 2019, viitoarele mașini vor trebui să întrunească mult mai multe condiții decât cele care se vând în prezent.

Printre acestea se numără: asistența la frânare de urgență cu detectarea vehiculelor și pietonilor, alcoolmetru, sisteme de detectare a oboselii la volan, sisteme de recunoaștere a semnelor de circulație, cruise control adaptativ, sisteme de menținere a benzii, sisteme de monitorizare a unghiului mort, măsurarea presiunii în pneuri și chiar cutii negre.

Multe dintre aceste norme sunt implementate de majoritatea mărcilor, dar sub formă de opționale care cresc serios prețul automobilului. Altele au devenit deja obligatorii pentru orice mașină nouă, iar unele vor fi obligatorii chiar de la anul. Cruise controlul trebuie să atragă atenția conducătorului auto, prin sistemul de control al accelerației sau prin alt feedback specific, adecvat și eficace, asupra faptului că limita de viteză este depășită.

Șoferul trebuie să aibă posibilitatea de a deconecta sistemul, dar informațiile privind limita de viteză să fie furnizate în continuare. Sistemele nu vor trebui să limiteze posibilitatea de a depăși viteza setată.

Avertizarea cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto și sistemele de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto vor fi proiectate astfel încât să nu înregistreze și să nu păstreze în continuu niciun alt tip de date decât cele necesare în scopurile pentru care au fost colectate.

Din 2022, automobilele trebuie să permită „facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest”, o interfață standardizată care facilitează montarea acestor sisteme. Mașinile vor trebui echipate în mod obligatoriu cu un sistem fiabil de monitorizare a presiunii în pneuri, capabil, pentru o gamă largă de condiții rutiere și de mediu, să îi atragă atenția conducătorului auto, printr-o avertizare la bordul vehiculului, atunci când are loc o scădere a presiunii în oricare dintre pneuri.

Sursa: romaniatv.net

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here