Casa de Pensii Olt explică elementele de noutate cuprinse în noua lege a pensiilor

Sursa foto: linia1.ro

Având în vedere faptul că Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii a intrat în vigoare, în integralitate, începând cu data de 1 septembrie 2024, Casa Județeană de Pensii Olt vine cu precizări în ceea ce privește elementele de noutate introduse de această lege.

În vederea întăririi principiului contributivității și al egalității, au fost introduse noțiunile de stagiu de cotizare contributiv, stagiu complet de cotizare contributiv, stagiu minim de cotizare contributiv definite la art. 3 lit. r), s), ș) din lege, după cum urmează:

„r) stagiu de cotizare contributiv – perioada de timp pentru care s-au datorat contribuții de asigurări sociale la sistemul public de pensii, precum și cea pentru care asigurații cu contract de asigurare socială au datorat și plătit contribuții de asigurări sociale la sistemul public de pensii;

s) stagiu complet de cotizare contributiv – perioada de timp prevăzută de prezenta lege în care asigurații au realizat stagiu de cotizare contributiv pentru a beneficia de reducerea vârstei standard de pensionare în vederea obținerii pensiei pentru limită de vârstă sau, după caz, a pensiei anticipate;

ș) stagiu minim de cotizare contributiv – perioada minimă de timp prevăzută de prezenta lege în care asigurații au realizat stagiu de cotizare contributiv pentru a beneficia de pensie pentru limită de vârstă.”

Principiul stabilității asigurării la sistemul public de pensii

Un principiu nou, definit la art. 2 lit. j) din lege, potrivit căruia pentru stagiul de cotizare contributiv realizat peste 25 de ani se acordă un număr suplimentar de puncte de stabilitate (art. 3 lit. l) din lege).

Este necesar să se facă distincția între stagiul de cotizare contributiv utilizat la deschiderea dreptului de pensie și stagiul de cotizare contributiv avut în vedere pentru acordarea punctelor de stabilitate, conform noii legi a pensiilor.

Astfel, prezentăm următoarele tipuri de stagii de cotizare pentru care nu s-au datorat contribuții de asigurări sociale, avute în vedere ca stagii de cotizare contributive la deschiderea dreptului de pensie conform legislației din domeniul pensiilor, care nu se iau în calcul la determinarea stagiului de cotizare contributiv pentru care se acordă puncte de stabilitate, în care asiguratul a beneficiat de:

Ø    indemnizație de asigurări sociale în perioada 01.04.2001-01.01.2006 (incapacitate temporară de muncă) care constituie stagiu de cotizare realizat în conditii deosebite de muncă, conform prevederilor art. 27 alin. (5) din Legea nr. 360/2023 coroborate cu prevederile art. 13 din HG nr. 261/2001;

Ø    indemnizație de asigurări sociale în perioada 10.09.2003-01.01.2006 (incapacitate temporară de muncă) care constituie stagiu de cotizare realizat în conditii speciale de muncă, conform prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea nr. 360/2023 coroborate cu prevederile art. 10 din HG nr. 1025/2003;

Ø    venit de completare/plăți compensatorii, ulterioare datei de 1 aprilie 2001, conform prevederilor OUG 8/2003 sau altor acte normative cu caracter special, care constituie stagiu de cotizare realizat în conditii speciale de muncă.

De asemenea, perioadele în care asiguratul a beneficiat de concediu pentru creșterea copilului, ulterioare datei de 01.01.2006, asimilate stagiului de cotizare, conform art. 14 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 360/2023 (pentru care nu s-au datorat contribuții de asigurări sociale):

nu se au în vedere la acordarea punctelor de stabilitate,

dar, prin excepție, se au în vedere la calculul stagiului minim de cotizare contributiv și al stagiului complet de cotizare contributiv necesar acordării drepturilor de pensie (conform art. 47 alin. (4) din lege).

Totodată, la determinarea stagiului de cotizare contribuitv pentru care se acordă puncte de stabilitate conform prevederilor art. 85 alin. (6) din lege, sunt excluse perioadele în care se cumulează pensia din sistemul public sau, după caz, pensia de serviciu acordată în baza unor legi cu caracter special, cu venituri asigurate conform legii (inclusiv pentru situațiile în care beneficiarii au avut calitatea de pensionar în mai multe dosare de pensie).

Prin urmare, nu întotdeauna stagiul de cotizare contributiv necesar acordării drepturilor de pensie, în funcție de categoria de pensie solicitată (eligibilitate) coincide cu stagiul de cotizare contributiv utilizat pentru acordarea punctelor de stabilitate (calcul puncte).

4 COMENTARII

  1. Mai bine ați explica de ce nu ați trimis deciziile de recalculare tuturor pensionarilor….suntem la jumatatea lui septembrie și nu toți pensionarii și au primit deciziile de pensie……

  2. Se repetă aceleași clișee.Recunoaște-ți că au fost înșelați pensionarii.Mai ales cei care au lucrat în grupe de muncă.Păi ce vină are omul care a ieșit la pensie cf.legii cu 44 de ani realizati cu ajutorul gr.de muncă.Veniți voi să spune-ți acum că nu este bine.Că cică nu a contribuit 44 ci doar 29.Pai bă,nebunilor omul a ieșit la 50 de ani.Putea să mai muncească pînă la 65 de ani.Dar nu a făcut-o că așa erea legea.Ce vină are el.Clar,au fost păcăliți.acei pensionari.Vine I.CCJ și spune că pentru ei să se mărească punctajele lunare.Vin unele partide ,chipurile să repare ei nedreptățile create de noua lege,,că propun mărire cu 40%a procentajelor lunare.Păi băi nebunilor,ICCJ a spus că punctajele lunare ale acestora să crească cu 50%!Mai aplică cineva hotărîrile instanțelor?

  3. Temă de studiu și analiză. Întru apărarea tuturor acelor pensionari care au lucrat în fostele cap-uri. Până în anul 1974 acestei categorii de pensionari pe care mulți o blamează și nimeni nu-i sare în apărare, cas-ul cuvenit funcție de munca efectiv prestată se calcula, evidenția de către fostele cap-uri și plăti în mod INDIVIDUAL la casa de pensii a țăranului de la nivelul fiecărui județ. Dețin și acum ca mostră carnetul mamei mele, de altfel o pensionară în vârstă destul de înaintată, prin care în filele acestui carnet se evidențiau sumele privind cas-ul calculat, reținut și plătit la fostele case de pensii județene a țăranului. Se ajunsese până acolo încât pentru țăranul român se înființase o casă de pensii Specială. Însă după anul 1974 prin schimbarea modului de retribuire adică aceea de acord global, s-a schimbat și modul de calcul al cas-ului cuvenit. Astfel după acest an cas-ul s-a plătit la global de către fostele cap-uri conform și formei noi de salarizare adică aceea de ACORD GLOBAL. Din acest moment s-a creat un talmeș balmeș în sensul că totul sa evidențiat global.Nimeni nu a mai evidențiat individual cas-ul reținut. Plata cas-ului se făcea prin decontarea dispozițiilor de ÎNCASARE introduse trimestrial în Banca Agricolă de fostele case de pensii județene a țăranului.Cert este că aceste dispoziții de încasare se decontau funcție de existența fondurilor. Cele ce nu se decontau erau evidențiate în cartoteca bunicilor agricole așteptând momentele decontării pe măsura creării fondurilor disponibile.În decontarea acestor dispoziții de încasare rareori mai intervenea și câte o amnistie. Eu însumi știu foarte multe în baza calității de fost lucrător în fosta bancă agricolă din Slatina ( pe Unirii, vis-a-vis de școală generală nr. 8,) Realitatea este această. Actualele case de pensii iau în calcul numai cas-ul evidențiat până în anul 1974. Cas-ul care s-a plătit după anul 1974 la global si aferent formei noi de salarizare adică aceea de acord global nu se mai recunoaște de către casele actuale de pensii și cu atât mai mult prin noua legislație.În cupoanele actuale primite de acești asistați sociali a căror valoare este de 1281 lei pensia evidențiată de numai aprox. 800 lei este cea aferentă numai a ceea ce s-a plătit până în anul 1974. Diferența de 400 lei este indemnizație socială.Și iată cum acestei categorii e pensionari din start le este ” mâncat ” pierdut in negura timpului cas-ul reținut și plătit de fostele cap-uri după anul de grație 1974. După anul 1994 odată cu desființarea fostelor cap-uti s-au desființat casele județene de pensii cu specific tărâmului , s-au deturnat fondurile constituite urmare decontărilor masive,bunurile imobile din mobile au fost jefuite, distruse ,prădate. Cine sare în apărarea țăranului român? Cine se luptă pentru majorarea pensiei țăranului conform cu contribuția realizată. Ce trebuie făcut pentru a i se recunoaște și cas-ul plătit după anul 1974 ???

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here