Actualul primar al Slatinei, Mario De Mezzo, prins cu două salarii la stat, în ambele cazuri cu normă întreagă / DOCUMENT

Un control al Camerei de Conturi București a scos la iveală faptul că actualul primar al Slatinei, Mario Lucian De Mezzo, a fost plătit, în 2022, de două instituții publice, respectiv de Primăria Sectorului 5 din Capitală și de Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), în ambele cazuri cu normă întreagă, fiind pontat 8 ore pe zi. Numai că la Primăria Sectorului 5 el nu avea atașată la contract o fișă a postului, astfel că nimeni nu poate spune ce fel de muncă a prestat. Cel puțin documentul nu a putut fi prezentat auditorilor Camerei de Conturi.

În timpul în care Mario De Mezzo era angajat pe postul de director general adjunct la Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), el avea contract și cu Primăria Sectorului 5, pentru postul de consilier al viceprimarului de atunci Oleg Burlacu. Anterior, el ocupase funcția de consilier onorific al edilului, fără retribuție. Ulterior, De Mezzo a renunțat la funcția neretribuită, cerând încadrarea pe post, cu un salariu bunicel, solicitare care i-a fost admisă.

Astfel, Mario De Mezzo a fost consilier al viceprimarului Oleg Burlacu în perioada septembrie – decembrie 2022. Numai că, în acest timp, consilierul De Mezzo presta și la ORDA, existând suspiciunea că la unul dintre cele două locuri de muncă el absenta. În cele patru luni, Mario De Mezzo a încasat de la Primăria Sectorului 5 nu mai puțin de 17.519 lei.

Că așa au stat lucrurile, o spune raportul Camerei de Conturi București, care arată că, în cele patru luni, De Mezzo nici nu a avut o fișă a postului. Cităm din document:

În vederea verificării activității desfăşurate şi a modului în care a fost retribuit un consilier la Primăria sector 5, în condițiile în care acesta a fost angajat cu normă întreagă de 8 ore/zi şi la o altă instituţie, avându-se în vedere legislația, normele şi reglementările relevante care au fost în vigoare pe parcursul exercițiului financiar 2022, a fost solicitat dosarul personal al domnului consilier personal al viceprimarului DMML cu adresa nr. 173226/16.05.2024.

Din analiza documentelor prezentate se constată următoarea cronologie în anul 2022:

– în perioada 26.08-06.09.2022 dl. DMML a fost desemnat CONSILIER ONORIFIC al dlui. OB-Viceprimar al Sectorului 5, activitate neremunerată (Dispoziția Primarului Sectorului 5 nr. 3108/01.09.2022);

– în data de 05.09.2022 dl. DMML a solicitat renunțarea la calitatea sa de consilier onorific a domnului OB-Viceprimar al Sectorului 5 (cererea nr. 212200/06.09.2022). În acest context prin Dispoziția Primarului Sectorului 5 nr. 3168/07.09.2022 s-a dispus încetarea prevederilor Dispoziției Primarului Sectorului 5 nr. 3108/01.09.2022 privind acordarea calității de consilier onorific domnului DMML;

– în data de 06.09.2022 dl. DMML a solicitat încadrarea în cadrul Primăriei Sectorului 5 în calitate de consilier personal pe cabinetul dlui. viceprimar OB” (cererea nr. 212081/06.09.2022). Administratorul public a propus primarului interimar angajarea dlui DMML având în vedere existenţa unei funcții contractuale de execuție vacantă de consilier la cabinetul Viceprimarului Sectorului 5, dl. OB, ținând cont de lipsa de personal precum şi pentru eficientizarea activității, se impune angajarea unei persoane în această funcție, pentru a nu se perturba activitatea instituției” (Referatul Direcției de Resurse Umane nr. DRU 1050/06.09.2022).

În acest context prin Dispoziția Primarului Sectorului 5 nr. 3169/07.09.2022 s-a dispus încadrarea în funcția contractuală de execuție de consilier Gr. IA, gradația 4 a domnului DMML, incepând cu data de 06.09.2022, pe perioadă determinată, cu un salariu de bază de 6.579 lei, un spor de condiții de muncă de 890 lei și o îndemnizaţie de hrană.

Astfel, a fost încheiat Contractul individual de muncă nr. 164/05.09.2022 între Sectorul 5 al Municipiului Bucureşti prin primar interimar CIM, pe de-o parte şi dl. DMML, pe de altă parte (anexa nr.), care prevede:

D. Locul de muncă: 1. Activitatea se desfăşoară la Cabinetul Viceprimarului Sectorului 5, dl. OB din sediul social/punct de lucru/alt loc de muncă organizat al angajatorului, Primăria Sector 5.

F. Atribuțiile postului: Atribuțiile postului sunt prevăzute în fişa postului, anexă la Contractul individual de muncă, precum și cele prevăzute în Regulamentul de Organizare și Funcționare al instituției”.

Referitor la fişa postului menționăm că aceasta nu a fost prezentată auditului iar Administratorul Public al Sectorului 5 prin adresa Direcției de Resurse Umane nr.

177289/29.05.2024 a furnizat următoarele clarificări: „La încheierea contractului individual de muncă пг. 164/05.09.2022 al domnului DMML., Direcția de Resurse Umane a adus la cunoştinţa superiorului ierarhic al acestuia obligativitatea întocmirii fişei de post însă aceasta nu a fost comunicată în vederii arhivării la dosarul profesional al acestuia.”

– referitor la fişa postului menționată ca și anexă a contractului individual de muncă nr. 164/05.09.2022, aceasta nu a fost prezentată auditului, nu se cunoaşte dacă această a existat în perioada în care contractul de muncă a produs efecte. Astfel nu se cunosc atribuțiile postului ocupat de dl. DMML deşi Administratorul public a propus primarului interimar angajarea dlui DMML „având în vedere existenţa unei funcții contractuale de execuție vacantă de consilier- la cabinetul Viceprimarului Sectorului 5, dl. OB, ținând cont de lipsa de personal precum şi pentru eficientizarea activității, se impune angajarea unei persoane în această funcție, pentru a nu se perturba activitatea instituției” (Referatul Direcției de Resurse Umane nr. DRU 1050/06.09.2022).

Deşi conform prevederilor legale Angajatorul are obligația de a tine la locul de muncă definit potrivit art. 16^1 evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orelor de începere si de sfarsit ale programului de lucru (art. 119 Codul Muncii) entitatea nu a prezentat documente în susținere, directorul Direcției de Resurse Umane prin adresa nr. 182936/14.06.2024 menționează „dl DMML şi-a desfăşurat activitatea în intervalul orar prevăzut în contractul individual de muncă nr. 164/05.09.2022, respectiv luni-joi orele: 08.00 16.30 și vineri 08.00-14.00″, reamintim că nu rezultă aceste informații din contractul individual de muncă nr. 164/05.09.2022.

În ceea ce privește prezența în activitate a dl. DMML in perioada septembrie decembrie 2022 la Sectorul 5 al Municipiului Bucureşti, conform documentelor prezentate, se constată că viceprimarul a întocmit lunar pontaj care atestă efectuarea celor 8 ore/zi lucrătoare de către dl. DMML, pontajele fiind aprobate de administratorul public, astfel fiind pontate toate zilele aferente perioadei 6 septembrie 31 decembrie 2022, respectiv:

-19 zile lucrătoare (152 ore) în luna septembrie 2022,

-21 zile lucrătoare (168 ore) în luna octombrie 2022,

-21 zile lucrătoare (168 ore) în luna noiembrie 2022,

20 zile lucrătoare (160 ore) în luna decembrie 2022

nefiind evidențiate zile CO/CM/fără plată etc.

Drepturile salariale acordate pentru această perioadă au fost următoarele:

În Raportul nr. 4/31.08.2022 al Comisiei pentru aplicarea unitară a prevederilor legale aplicabile în activitatea Curții de Conturi, referitor la aplicarea prevederilor Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicată se menționează că „având în vedere faptul că raportul de exercitare a funcției de demnitate publică este un raport de muncă atipic generat, fie în baza unui mandat validat în urma unui proces electoral, fie în baza unui act de numire, în considerarea dispozițiilor art.1 alin. (2) din Codul Muncii, în opinia noastră, nu există obligativitatea evidențierii timpului de muncă sau a normei de lucru aferente activități desfășurate de persoanele ce exercită aceste funcții, cu excepția cazurilor expres prevăzute de lege.”

În concluzie, din coroborarea aspectelor prezentate se constată că în perioada 6 septembrie 31 decembrie 2022 domnul DMML a ocupat atât funcția de Director general adjunct la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), numit conform Deciziei Primului Ministru nr. 266/07.04.2021, publicată în MO nr. 357/07.04.2021, funcție salarizată la nivelul funcțiilor asimilate cu functiile de demnitate publică, pentru care a fost retribuit la nivelul ORDA cât și funcția de consilier la cabinetul viceprimarului Sectorului 5 OB, activitate pentru care a fost retribuit din fondurile Sectorului 5.

La nivelul Sectorului 5 nu s-au prezentat documente din care să rezulte atribuțiile postului (fişa postului) şi programul efectiv lucrat, astfel încât să se verifice respectarea prevederilor legale exprese ale codului muncii art. 35 din Legea 53/2003, care a fost modificat de Legea 283/2022.

exprese ale codului muncii art. 35 din Legea 53/2003, care a fost modificat de Legea 283/2022 începând cu data de 22.10.2022, astfel: „Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiți sau la acelaşi angajator, în baza unor contracte individuale de muncă, fără suprapunerea programului de muncă, beneficiind de salariul corespunzător pentru fiecare dintre acestea.”

Angajatorul, respectiv Primăria Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti, avea obligația de a întocmi fişa postului, conform art. 17 alin (3) lit. d) din Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, cu specificarea atribuțiilor postului, în lipsa acesteia nu se poate stabili care erau activitățile care trebuiau îndeplinite de către salariat, în consecință obiectivul de audit,, modul în care a fost retribuit un consilier personal la Primăria Sectorului 5″ nu se poate verifica.

Ca urmare se constată următoarea abatere:

Neîntocmirea fișei postului pentru consilierul personal al viceprimarului în perioada 6 septembrie-31 decembrie 2022″

Reglementările legale nerespectate sun prezentate în Nota de subsol.

Cauzele și împrejurările producerii abaterii sunt:

Nerespectarea prevederilor legale privind legislația muncii, respectiv obligația angajatorului de a informa persoana selectată în vederea angajării asupra atribuțiilor postului prin întocmirea şi prezentarea fişei postului.

Consecința abaterii:

Urmare a nerespectării prevederilor Codului muncii de către angajator, nu se poate stabili care erau atribuțiile postului care trebuiau îndeplinite de către salariat”.

De Mezzo a fost concediat din funcția de consilier după ce la conducerea primăriei a revenit Cristian Popescu Piedone. El a dat primăria în judecată, ulterior declarând că a renunțat la proces.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.