Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt anunţă a demarat implementarea proiectului „Educaţia, şansa mea pentru o nouă viaţă”, care are ca scop menţinerea în sistemul de educaţie a tinerilor cu risc crescut de abandon şcolar şi includerea celor care au abandonat deja şcoala în sistemul educaţional prin oferirea de servicii integrate şi acţiuni complementare în vederea inserţiei lor pe piaţa muncii.
Proiectul este finanţat cu sprijinul programului RO 10 – CORAI, program finanţat de Granturile SEE 2009 – 2014 şi administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială.
Printre obiectivele proiectului se numără reintegrarea în sistemul de educaţie, prin Programul „A doua şansă”, a 75 de tineri care au abandonat şcoala şi care vor beneficia de servicii complomentare care vor viza dezvoltarea spiritului antreprenorial.
Proiectul mai prevede prevenirea abandonului şi menţinerea în educaţie a 135 de tineri cu risc crescut de a părăsi şcoala, prin formarea sistematică a competenţelor cheie, în cadrul unor structuri de tip non-formal.
De asemenea, un alt obiectic al proiectului este dezvoltarea competenţelor profesionale la nivelul a 58 de specialişti care vor lucra cu tinerii cu risc de abandon şcolar în vederea pregătirii, derulării şi evaluării unui program inovativ regional în sprijinul unei educaţii de calitate pentru învăţământul din Olt.
După ce proiectul a fost rescris de mai multe ori pentru a se ajunge la o formă completă care să exprime necesitatea reală a finanţării unor astfel de activităţi, Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt a semnat, la mijlocul lunii ianuarie, contractul de finanţare cu Fondul Român de Dezvoltare Socială, în valoare totală de 1.266.038 de lei, proiectul, care are termen limită de implementare data de 16 mai 2016, urmând să fie derulat în partenriat cu Fundaţia KOGAION 115 din Bucureşti.
Concret, vor fi create patru telecentre educaţionale în patru oraşe din judeţ, respectiv în Slatina, Piatra Olt, Caracal şi Corabia, pentru că în cele patru oraşe au fost identificaţi tinerii din grupul-ţintă.
În fiecare telecentru vor fi desfăşurate activităţi de remediere socială şi culturală, cu scopul absolvirii şcolii de către tinerii aflaţi în situaţia de risc, iar pentru tinerii care au abandonat deja şcoala vor fi organizate activităţi de antreprenoriat.
„Acest proiect reprezintă o primă iniţiativă a unei strategii pe termen lung de a adapta sistemul de educaţie antreprenorială din judeţul Olt la nevoile mediului de afaceri, prin implementarea unui sistem de învăţare bazat pe experienţă şi activităţi practice. Pentru că noi, din 2005, de când educaţia antreprenorială a devenit disciplină de studiu în învăţământul preuniversitar, am constatat o teoretizare excesivă a acestei discipline şi neoferirea de către aceasta a unor mecanisme uşor de folosit de către tinerii noştri pentru a se integra pe piaţa muncii”, a explicat Felia Man.
Cele patru telecentre vor fi dotate cu nişte dispozitive electronice care vor permite ca lecţiile susţinute de profesori cu experienţă într-un loc să fie văzute în timp real de tinerii din cele patru oraşe. În plus, respectivele dispozitive vor da posibilitatea tinerilor de a interiacţiona direct cu dascălul cu pricina.
Concomitent cu acest proiect se află în derulare un altul început anul trecut şi care vizează, de asemenea, prevenirea şi corectarea părăsirea timpurii a şcolii. Proiectul se derulează în parteneriat cu IŞJ Bacău, din grupurile-ţintă făcând parte 100 de elevi cu risc crescu de părăsire timpurie a şcolii, dar şi 150 de persoane care fie au părăsit şcoala, fie nu au absolvit învăţământul obligatoriu de opt ani.
La nivelul judeţului Olt, în anul şcolar 2011 – 2012 numărul elevilor care au abandonat şcoala a fost de 268, 134 din mediul rural şi 134 din mediul urban. Dintre aceştia, 34 de elevi a renunţat la şcoală din ciclul primar, 85 din ciclul gimnazial şi 149 din ciclul liceal.
În anul şcolar 2012 – 2013, numărul elevilor care au abandonat şcoala a scăzut la 172, 101 lăsând baltă şcoala din liceu. „Din cei 101 elevi, cei mai mulţi au abandonat liceul la finalul clasei a IX-a, ceea ce este îngrijorător”, a concluzionat şefa IŞJ Olt.
Potrivit datelor Inspectoratului Şcolar Judeţean, cauza principală a abandonului şcolar este situaţiei materială precară a familiilor.