Zecile de controale derulate luna trecută de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Olt la agenţii economici din domeniul alimentaţiei publice s-au lăsat amenzi de peste 250 de milioane de lei vechi, cele mai multe dintre firmele verificate fiind găsite cu deficienţe.
Comisarii de la Protecţia Consumatorilor Olt au luat la bani mărunţi, în august, 12 operatori economici care fac afaceri în domeniul alimentaţiei publice, opt dintre aceştia fiind găsiţi cu musca pe căciulă, drept pentru care s-au ales cu sancţiuni contravenţionale în valoare totală de peste 82 de milioane de lei vechi.
„Deficienţele constatate se referă la neafişarea preţului în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit, lipsa afişării avertismentelor referitoare la permiterea fumatului şi neinformarea consumatorilor cu privire la factorii alergeni ce intră în componenţa produselor alimentare”, a declarat şefa comisariatului, Angelica Filotie.
În aceeaşi perioadă, reprezentanţii CJPC au controlat şi 14 agenţi economici care comercializează produse perisabile, la 10 dintre ei fiind descoperite deficienţe de la normele legale. Pentru netraducerea în limba română a informatiilor de pe etichete, neafişarea preţului pe unitatea de măsură, neafişarea la loc vizibil a codului unic de înregistrare la registrul comerţului, din care să rezulte obiectul de activitate al societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze, dar şi pentru neafişarea orarului de funcţionare comisarii de la Protecţia Consumatorilor au aplicat alte amenzi în valoare totală de 170 de milioane de lei vechi.
La cumpărarea alimentelor din magazine, reprezentanţii de la Protecţia Consumatorilor recomandă următoarele:
· verificaţi data durabilităţii minimale a produsului;
· verificaţi lista ingredientelor respectivului produs;
· verificaţi dacă este respectată temperatura la care trebuie depozitat produsul alimentar ales şi respectaţi şi dumneavoastră această temperatură acasă;
· nu decongelaţi şi recongelaţi un produs alimentar înainte de a-l consuma, dacă producătorul interzice această acţiune;
· nu cumpăraţi alimente din locuri neautorizate;
· la cumpărarea produselor alimentare solicitaţi şi păstrati bonul de casă pentru a putea proba provenienţa produsului, în cazul unei reclamaţii.
La intrarea în unităţile de alimentaţie publică:
· acordaţi o atenţie deosebită stării de curăţenie din unitate;
· analizaţi în lista meniu afişarea cantităţilor produselor oferite, cât şi a preţurilor aferente;
· analizaţi modul de prezentare a personalului de servire (echipamentul de protecţie, curaţenia mâinilor, prezenţa tăieturilor etc);
· uitaţi-vă cu atenţie, în lumină, la gradul de curăţenie al paharelor existente pe masă;
· analizaţi gradul de curăţenie a tacâmurilor;
· analizaţi organoleptic felurile de mâncare aduse, iar dacă aveţi suspiciunea de produs alterat, refuzaţi mâncarea;
· în cazul fripturilor, prezenţa unor zone “mai arse” poate masca un anumit grad de alterare a cărnii din care a fost preparată;
· deşi este greu de apreciat, în cazul în care aveţi de la început suspiciuni privind cantitatea netă a porţiei, refuzaţi produsul şi solicitaţi cântărirea acestuia.