Pe zi ce trece, crește numărul persoanelor care reușesc să obțină un cost mai mic al creditului, fără să apeleze la procese în instanță. Până în prezent, CSALB a intermediat cu succes relația client-bancă în 36 de cazuri.
Fără să-şi piardă luni sau chiar ani întregi pe rolul instanţelor, un client al unei bănci din România a obţinut o reducere a costurilor creditului cu 18.500 de euro prin transformarea dobânzii variabile în dobândă fixă, concomitent cu reducerea ei, prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB). Alţi câţiva români au obţinut, tot fără judecată, reduceri de până la jumătate a ratelor pe care le plătesc, iar băncile nu s-au împotrivit.
CSALB din domeniul bancar are deja la activ peste 200 de cereri primite de la clienţi nemulţumiţi de relaţia cu banca. Pentru 60 dintre acestea s-a deschis deja dosar, iar 36 de clienţi au plecat deja mulţumiţi acasă, la fel ca banca de unde luaseră credit. Directorul CSALB, Liviu Fenoghen, spune că băncile încep să înţeleagă treptat că soluţia rezolvării amiabile a conflictelor cu clienţii este mai avantajoasă nu doar la nivel de imagine ci şi, concret, la nivel de cheltuieli directe. Astfel de situaţii erau greu de găsit în România până la înfiinţarea Centrului.
Acum, la un an de la înfiinţare, CSALB are deja la activ 36 de dosare rezolvate, unele dintre ele exclusiv prin e-mail şi în perioade de timp care pot părea incredibile, de ordinul zilelor, arată un material prezentat de Liviu Fenoghen, la un eveniment de specialitate. CSALB primeşte plângerile care vin din partea persoanelor fizice şi care vizează contractele de creditare, depozitele, operaţiunile de schimb valutar etc. Aceste contracte au fost încheiate cu bănci, IFN, case de credit, de ajutor reciproc sau de amanet.
Costul pentru un dosar asistat de CSALB este de 993 de lei, sumă care reprezintă cheltuielile cu imprimatele, onorariul conciliatorului, plus taxe şi impozite şi este plătit de bancă, în cazul în care aceasta acceptă procedura de conciliere.
De ce ar veni clienţii la conciliere este destul de clar, dar de ce ar veni banca? Liviu Fenoghen spune că atitudinea instituţiilor de credit începe să devină una proactivă, pe măsură ce încep să înţeleagă beneficiile concilierii. Deşi încă mai sunt bănci care resping pe bandă rulantă propunerile venite de la CSALB, atitudinea generală începe să se schimbe. „La noi nu mai apar situaţii în care consumatorul sau banca trebuie să explice mai întâi judecătorului despre ce este vorba. La noi, conciliatorii sunt obligaţi să aibă experienţă relevantă, adică minimum zece ani în sistemul financiar bancar. Într-un litigiu este vorba despre angajat avocaţi, despre mers la termene, despre munca multor oameni. Cât ar costa? Mai mult de 2.000 de euro doar pe faza de fond. Cât costă o bancă la CSALB?993 de lei“, spune Fenoghen.
Sursa: capital.ro