O licitație publică organizată de Primăria comunei Văleni pentru atribuirea unui contract de lucrări în valoare de peste 5,2 milioane de lei pentru modernizarea unor drumuri locale a fost anulată în toiul procedurilor de atribuire de autoritatea contractantă. Reprezentanții mai multor firme participante susțin că anularea procedurii s-a făcut în circumstanțe suspecte, fără ca situația juridică să impună acest lucru. Primarul localității susține însă că motivul suspendării ar fi fost faptul că expirase semnătura electronică a autorității contractante și că, o dată obținută din nou, procedura ar fi fost reluată. Pe SEAP licitația figurează, însă, tot anulată.
Anunțul de participare la licitație a fost publicat pe SEAP în iulie anul trecut, sub numărul 409136/12.07.2017. La licitație s-au înscris 11 companii și asocieri de firme din mai multe județe, cu care autoritatea contractantă a purtat o lungă corespondență pentru necesarele clarificări de soluții.
Data limita de depunere a ofertelor a fost 07.08.2017, ora 15:00, data de evaluare tehnică – 22.11.2017, ora 17:05, iar data limită pentru evaluarea ofertelor a fost 8 ianuarie 2018. Ei bine, în acea zi licitația a fost anulată pe nepusă masa, motivul oficial al anulării fiind cuprins într-o frază luată din prevederile legale privind achizițiile publice: „Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului”.
Nici unul dintre participanți nu a primit explicații amănunțite cine și în ce mod s-ar fi „abătut grav de la prevederile legislative” astfel încât să fie „afectată procedura de atribuire”, făcând astfel „imposibilă încheierea contractului”.
În schimb, au început să se autosesizeze instituții ale statului în domeniul achizițiilor publice. Cert este că multe dintre firmele participante, dacă nu toate, au decis să conteste măsura luată de autoritatea contractantă, pe care o suspectează de jocuri murdare în cadrul acestei licitații.
Contactat de OLT-ALERT, primarul din Văleni, Ion Șofaru, a explicat că suspendarea licitației ar fi fost motivată de faptul că expirase semnătura electronică a autorității contractante și că a trebuit să fie obținută din nou. „Noi am venit și ne-am justificat, a fost o perioadă de două, trei zile când nu mai aveam semnătură electronică valabilă, pentru că expirase. Și s-a reluat procedura”, a declarat primarul comunei.
Atenționat că pe SEAP licitația figurează tot anulată și acum, edilul a spus că, de fapt, primăria plătește o firmă de consultanță de București să se ocupe de astfel de detalii. „Noi nu știam lucrurile astea, și atunci am angajat o firmă de consultanță din București și asta se ocupă de toată procedura. Rămâne să îl sunăm noi pe băiatul ăla care se ocupă de firma aia de consultanță să vedem care e motivul. Eu știu că am făcut toată documentația, tot, pentru reluare, pentru că ne-am încadrat între timp cu obținerea semnăturii digitale. Am făcut documentația către firma aia, nu știu de ce nu au pus-o, să vedem acum care e problema acolo”, a mai declarat Ion Șofaru.