Deşi rata de abandon şcolar şi absenteismul la ore s-au mai redus în ultimii ani, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt caută noi surse de finanţare pentru proiecte destinate prevenirii şi diminuării acestor fenomene. Astfel, recent IŞJ Olt a accesat fonduri norvegiene în valoare de 1,2 milioane de lei pentru finanţarea unui asemenea proiect destinat menţinerii în sistemul educaţional a tinerilor cu risc crescut de abandon şcolar, dar şi includerii pe piaţa muncii a tinerilor care au abandonat deja şcoala.
După ce proiectul, intitulat „Educaţia – şansa mea pentru o nouă viaţă”, a fost scris şi rescris de mai multe ori pentru a se ajunge la o formă completă care să exprime necesitatea reală a finanţării unor astfel de activităţi, Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt a semnat, la mijlocul lunii ianuarie, contractul de finanţare cu Fondul Român de Dezvoltare Socială,în valoare totală de 1.266.038 de lei, proiectul urmând să fie derulat în partenriat cu Fundaţia KOGAION 115 din Bucureşti.
„Prin acest proiect ne propunem să prevenim şi să menţinem în educaţie tinerii cu risc crescut de abandon şcolar. Deci, de data asta proiectul nu mai este destinat exclusiv copiilor, ci tinerilor cu risc crescut de abandon şcolar, precum şi includerii tinerilor care au abandonat şcoala în sistemul educaţional prin oferirea de servicii integrate şi acţiuni complementare în vederea inserţiei pe piaţa muncii”, a declarat, într-o conferinţă de presă, şefa IŞJ Olt, Felicia Man.
Grupul-ţintă principal îl constituie 210 elevi din Olt, 135 de tineri cu risc de părăsire timpurie a şcolii şi 75 de tineri care au abandonat deja şcoala. Există şi un grup-ţintă secundar format din 200 de părinţi sau tutori ai tinerilor, 40 de profesori, cinci consilieri şcolari, patru coordonatori de grup-ţintă, patru administratori şi şapte voluntari. „Printre voluntari mă număr şi eu şi alţi colegi de-ai mei şi ne bucurăm că vom face în acest proiect voluntariat”, a mai spus şefa IŞJ.
Concret, vor fi create patru telecentre educaţionale în patru oraşe din judeţ, respectiv în Slatina, Piatra Olt, Caracal şi Corabia, pentru că în cele patru oraşe au fost identificaţi tinerii din grupul-ţintă.
În fiecare telecentru vor fi desfăşurate activităţi de remediere socială şi culturală, cu scopul absolvirii şcolii de către tinerii aflaţi în situaţia de risc, iar pentru tinerii care au abandonat deja şcoala vor fi organizate activităţi de antreprenoriat.
„Acest proiect reprezintă o primă iniţiativă a unei strategii pe termen lung de a adapta sistemul de educaţie antreprenorială din judeţul Olt la nevoile mediului de afaceri, prin implementarea unui sistem de învăţare bazat pe experienţă şi activităţi practice. Pentru că noi, din 2005, de când educaţia antreprenorială a devenit disciplină de studiu în învăţământul preuniversitar, am constatat o teoretizare excesivă a acestei discipline şi neoferirea de către aceasta a unor mecanisme uşor de folosit de către tinerii noştri pentru a se integra pe piaţa muncii”, a explicat Felia Man.
Cele patru telecentre vor fi dotate cu nişte dispozitive electronice care vor permite ca lecţiile susţinute de profesori cu experienţă într-un loc să fie văzute în timp real de tinerii din cele patru oraşe. În plus, respectivele dispozitive vor da posibilitatea tinerilor de a interiacţiona direct cu dascălul cu pricina.
Concomitent cu acest proiect se află în derulare un altul început anul trecut şi care vizează, de asemenea, prevenirea şi corectarea părăsirea timpurii a şcolii. Proiectul se derulează în parteneriat cu IŞJ Bacău, din grupurile-ţintă făcând parte 100 de elevi cu risc crescu de părăsire timpurie a şcolii, dar şi 150 de persoane care fie au părăsit şcoala, fie nu au absolvit învăţământul obligatoriu de opt ani.
La nivelul judeţului Olt, în anul şcolar 2011 – 2012 numărul elevilor care au abandonat şcoala a fost de 268, 134 din mediul rural şi 134 din mediul urban. Dintre aceştia, 34 de elevi a renunţat la şcoală din ciclul primar, 85 din ciclul gimnazial şi 149 din ciclul liceal.
În anul şcolar 2012 – 2013, numărul elevilor care au abandonat şcoala a scăzut la 172, 101 lăsând baltă şcoala din liceu. „Din cei 101 elevi, cei mai mulţi au abandonat liceul la finalul clasei a IX-a, ceea ce este îngrijorător”, a concluzionat şefa IŞJ Olt.
Potrivit datelor Inspectoratului Şcolar Judeţean, cauza principală a abandonului şcolar este situaţiei materială precară a familiilor.