Cardul de sănătate, obligatoriu şi nu prea. Din 1 mai, asiguraţii beneficiază de servicii medicale şi fără card

Deşi cardul naţional de sănătate a devenit obligatoriu de la 1 mai, acordarea serviciilor medicale către asiguraţi nu se face exclusiv cu acesta. Pe de o parte, unii dintre furnizori nu sunt încă pregătiţi să opereze cu cardul, pe de altă parte, nu toţi cetăţenii asiguraţi au intrat în posesia documentului electronic de sănătate.

Conştientă că problemele legate de utilizarea cardului de sănătate nu vor înceta definitiv şi că noul sistem nu va deveni funcţional pentru toţi asiguraţii o dată cu prima zi de folosire obligatorie a lui, conducerea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi-a luat măsuri de precauţie, asigurând cadrul legal ca cei ce nu pot folosi cardul să beneficieze, în continuare, de serviciile medicale, medicamente şi de dispozitivele medicale. Astfel, potrivit unor ordine ale ministrului Sănătăţii şi preşedintelui CNAS, asiguraţii care nu pot prezenta sau utiliza cardul naţional de sănătate vor beneficia de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale începând cu data de 1 mai 2015.

O parte dintre problemele care pun frână noului sistem există a fost generată de unii dintre furnizorii de servicii medicale, care au ignorat perioada de probă şi au refuzat utilizarea cardurilor acelor asiguraţi care le-au prezentat pentru validarea serviciilor medicale primite, se arată într-un comunicat al CNAS. 

„Cea mai frecventă problemă identificată în funcţionarea cardului de sănătate a apărut la furnizorii de servicii medicale care utilizează alt soft decât cel pus la dispoziţie în mod gratuit de CNAS. Acesta a fost motivul pentru care CNAS a invitat dezvoltatorii de soft la o serie de întâlniri pentru a oferi detalii despre modul în care se poate realiza compatibilizarea softurilor achiziţionate de furnizori cu sistemul cardului de sănătate. Medicul de familie are o importanţă deosebită în sistemul de sănătate, pentru că interacţionează cel mai mult cu pacientul. Însă, ca toţi ceilalţi furnizori de servicii medicale în contract cu casele de asigurări, trebuie sa respecte regulile”, se mai arată în documentul citat. 

O altă problemă este că nu toţi cetăţenii asiguraţi au intrat în posesia cardului de sănătate. De aceea, fiecare casă de asigurări se preocupă în această perioadă pentru a elibera cardurile de sănătate acelor asiguraţi care vin să îl solicite. În funcţie de numărul de carduri rămase nepredate, sunt deschise unul sau mai multe ghişee de eliberare a cardurilor, precum şi a adeverinţelor de înlocuire a cardului de sănătate pentru asiguraţii care solicită card duplicat sau refuză cardul de sănătate din motive religioase ori de conştiinţă.

De asemenea, pentru a da posibilitatea asiguraţilor să depună cereri pentru eliberarea unui card duplicat, sunt deschise casieriile unde asiguraţii pot efectua plata, în cazul în care solicitarea unui nou card este cauzată de pierderea sau deteriorarea cardului iniţial.

De asemenea, furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve în cel mai scurt timp orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului, mai spun reprezentanţii CNAS.

Reprezentanţii caselor de asigurări au fost prezenţi în judeţ la furnizorii de servicii medicale şi farmaceutice pentru a se asigura că introducerea cardului naţional de sănătate nu creează probleme asiguraţilor. La spitale au fost efectuate internări validate cu cardul de sănătate, dar şi în urma verificării asiguratului în sistem, în cazul în care acesta nu a intrat în posesia cardului de sănătate.

Servicile medicale care nu vor fi validate cu cardul de sănătate vor fi monitorizate separat pentru a le analiza şi a accelera predarea cardurilor către asiguraţi.

“Adresabilitatea pacienţilor, aşa cum era de aşteptat, este mai mică în această perioadă. Cu toate acestea, vom monitoriza în continuare foarte atent modul în care furnizorii de servicii medicale utilizează cardul de sănătate, pentru a ne asigura că pacienţii au acces neîngrădit la serviciile de care au nevoie. Casele de asigurări vor raporta periodic sau ori de câte ori au de semnalat o problemă, pentru a găsi rezolvarea în cel mai scurt timp, fără a crea disconfort pacienţilor”, a declarat Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.