Primarul Balşului îndatorează oraşul pe 10 ani la bănci. Substraturi electorale

Primarul Balşului, Mădălin Teodosescu, a îndatorat oraşul pe care îl conduce pe o perioadă de 10 ani prin contractarea unui credit bancar uriaş, banii urmând a fi folosiţi în plină campanie electorală. Deşi creditul a fost aprobat încă de anul trecut, abia acum, în prag de campanie electorală, a fost desemnată banca şi semnat contractul de credit cu aceasta, la aproape două săptămâni după adoptarea altui act normativ ce pregăteşte, mascat, terenul electoral al edilului care mai vrea un mandat în fruntea urbei. Cu orice preţ.

Teama primarului din Balş că ar putea pierde alegerile locale din această vară îl face pe edil să vadă negru înaintea ochilor şi, sub presiunea timpului, să caute soluţii rapide pentru reîmprospătarea imaginii sale şi a rezultatelor din sondaje. Şi, cum este evident că cea mai la îndemână şi eficientă soluţie este, în campania electorală, resursa financiară, Mădălin Teodosescu a găsit de cuviinţă, având sprijinul unei părţi importante a consiliului local pe care o controlează, să îndatoreze oraşul pe o perioadă de 10 ani prin contractarea unui credit bancar de şapte milioane de lei. O sumă imensă care, potrivit unor surse din cadrul primăriei, va fi cheltuită în campania electorală prin măsuri edilitare menite să atragă voturile populaţiei. Sursele citate mai spun că, pentru cheltuirea banilor cu rapiditate, înainte de alegerile locale din iunie, se pregătesc manevre prin care se va încerca eludarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind achiziţiile publice.

Soluţii pe repede înainte

Strategia electorală finanţată, mascat, din fonduri publice a fost demarată încă din iulie 2015, când o parte importantă a consilierilor locali controlată de primarul oraşului a adoptat o hotărâre locală privind „contractarea şi garantarea unui împrumut intern în valoare de 7.000.000 lei, cu o maturitate de 10 ani, perioada de tragere şi de graţie de 12 luni, cu posibilitate de prelungire de 12 luni”. Demersurile privind aplicarea hotărârii au fost prelungite, cu schepsis, până acum, în prag de campanie electorală şi reactivate în data de 29 februarie, când o parte a consilierilor locali a aprobat un proiect de hotărâre referitor la „aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei «Modernizare şi reabilitare străzi în oraşul Balş, jud. Olt»”. La o săptămână, mai exact în 9 martie, 12 dintre consilierii locali controlaţi de primar au adoptat un nou act normativ care prevede contractarea creditului în valoare de şapte milioane de lei de la Banca de Export-Import a României EXIMBANK S.A (foto Document 1). Banii sunt destinaţi construirii unui adăpost pentru câinii fără stăpân, a unei şarpante pe clădirea Colegiului Tehnic Balş, cea mai mare parte din credit, peste cinci milioane de lei, urmând să asigure reabilitarea şi modernizarea mai multor drumuri din oraş. Toate bune şi frumoase, numai că suma destinată drumurilor, fiind prea mare, nu poate fi cheltuită, ca în cazul celor două investiţii, în intervalul electoral de până în alegeri, pentru că procedura achiziţiilor publice la o asemenea valoare este complexă şi cere timp, fiind nevoie de organizarea unei licitaţii publicate în SEAP. Şi atunci, afirmă sursele citate, Administraţia Teodosescu s-a gândit să recurgă la artificiul divizării sumei totale în mai multe părţi, astfel încât primăria să poată angaja lucrări în cadrul mai multor contracte la valori care să permită atribuirea lor directă. Procedeul ar da şi posibilitatea ca respectivele lucrări să ajungă pe mâna unor constructori care fac parte din paleta clientelei politice a primăriei. Aşa cum s-a mai întâmplat, de altfel.

hot1

hot2

hot3

Document 1

Ce s-ar vrea nu e posibil decât cu încălcarea legii

Ca să facă aşa ceva, Mădălin Teodosescu ar trebui să găsească soluţii prin care să ocolească prevederile articolului 124 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, potrivit cărora „autoritatea contractantă poate aplica procedura de cerere de oferte în cazul în care valoarea estimată, fără TVA, a contractului de achiziţie publică este mai mică decât echivalentul în lei al următoarelor praguri: a) pentru contractul de furnizare: 130.000 euro; b) pentru contractul de servicii: 130.000 euro; c) pentru contractul de lucrări: 5.000.000 euro”. Pentru ocolirea acestor prevederi ar trebui ca documentaţia să fie fragmentată în mai multe proiecte, astfel încât să corespundă prevederilor articolului 19 din OUG/2006, care stipulează că „Autoritatea contractantă achiziţionează direct produse, servicii sau lucrări, în măsura în care valoarea achiziţiei, estimată conform prevederilor secţiunii a 2-a a prezentului capitol, nu depăşeşte echivalentul în lei a 30.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achiziţie de produse ori servicii, respectiv a 100.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achiziţie de lucrări”.

indicatori

Document 2

Există, însă, o mare piedică: indicatorii tehnico-economici ai proiectului se referă la o singură investiţie, respectiv la o singură sumă care, din această cauză, nu poate fi divizată (foto Document 2). În cazul de faţă, este vorba, potrivit documentaţiei, de peste 5,3 milioane de lei. Mai exact, de 5.377.944 lei, fără TVA, adică peste 100.000 de euro, cu tot cu TVA. Cine, sub presiunile şefului, ar încerca, prin diverse artificii, să încalce aceste prevederi ar trebui, apoi, să suporte şi rigorile legii penale, deloc blânde când este vorba de achiziţiile publice.

•••

Pentru că primarul Balşului o ţine din şedinţă în şedinţă în aceste zile, astfel că el nu a putut fi contactat de Gazeta Nouă pentru o declaraţie pe acest subiect, am luat legătura, după mai multe încercări, cu viceprimăriţa oraşului, Cornelia Smarandache, apropiată edilului, care nu a putut furniza informaţii certe privind începerea lucrărilor pentru care primăria s-a îndatorat pe 10 ani. Ne-a spus, însă, că contractul de împrumut a fost deja semnat cu banca. Şi, pentru că tot vorbim de subordonaţii lui Mădălin Teodosescu, să spunem că printre persoanele împinse în faţă „să angajeze persoana juridică de drept public pentru semnarea contractului de credit şi a contractelor accesorii” se numără şi actuala soţie a edilului, Domnica Geanina Teodosescu, care ocupă funcţia de şef Serviciu Iniţiativă, Dezvoltare Locală şi Achiziţii Publice. Dar asta e o altă poveste asupra căreia vom reveni.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here