Educaţie prin şah în şcoli: Şase unităţi şcolare din Olt au primit seturi de şah din partea FRŞ

În cadrul Programului naţional „Educaţie prin şah în învăţământul preuniversitar”, derulat de Ministerul Educaţiei şi Federaţia Română de Şah, şase unităţi şcolare din Olt au primit, vineri, din partea FRŞ, câte o trusă de şah care conţine mai multe elemente. Din 2014, şahul a fost introdus ca materie opţională în şcoli, însă implementarea acestui program are nevoie de încă mulţi paşi pentru finalizare.

Cele şase unităţi şcolare selectate de Ministerul Educaţiei să primească materiale didactice pentru derularea orelor opţionale de şah sunt Liceul cu Program Sportiv şi Școala Gimnazială „Ștefan Protopopescu” din Slatina, Școala Gimnazială nr. 1 Caracal, Școala Gimnazială Dobrun, Școala Gimnazială Deveselu şi Școala Gimnazială Fărcașele. Trusele au fost predate directorilor acestor instituţii de învăţământ, vineri, la Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt, chiar de preşedintele Federaţiei Române de Şah, deputatul Sorin Iacoban, vicepreşedinte al Comisiei de Învăţământ din Camera Deputaţilor, eveiment la care au participat şefa instituţiei-gazdă, Felicia Man, adjunctul acesteia, Marian Anghel şi inspectorul Adelin Bărbulete. Cei şase directori au primit câte 10 garnituri de piese, 10 table pliabile de șah, o tablă portabilă de demnstraţie şi câte un manual de şah utilizat la orele opţionale.

Donaţia, asigurată de Federaţia Mondială de Şah, a avut loc în cadrul Programului naţional „Educaţie prin şah în învăţământul preuniversitar”, derulat de Ministerul Educaţiei şi Federaţia Română de Şah, graţie căruia, din 2014, printr-un ordin de ministru, şahul este materie opţională în şcoli. „Acest program cuprinde şi faptul că Federaţia  Română de Şah donează către 500 de şcoli din Româia 5.000 de seturi de şah, o donaţie asigurată de Federaţia Mondială de Şah, cu care noi colaborăm foarte bine”, a declarat deputatul Sorin Iacoban.

Din 2014, şahul este materie opţională în şcolile din România printr-un ordin al ministrului Educaţiei, făcându-se paşi importanţi în acest sens, însă până la implemetare deplină a programului mai este mult. „Ordinul de ministru nu a rămas o simplă foaie într-un dosar, am continuat cu alt ordin prin care pregătim cadre didactice care să predea şahul în şcoli; le pregătim prin casele corpului didactic, cu sprijinul inspectoratelor judeţene şcolare şi cu formatori de la Federaţia Română de Şah. Astăzi suntem în etapa a treia, cea de a dona pentru şcolile pe care Ministerul Educaţiei le-a selectat pe criterii stabilite de comun acord între noi şi minister. Pentru prima dată în 30 de ani de când se fac eforturi pentru a introduce şahul în şcoală, lucrul acesta s-a reuşit acum”, a adăugat preşedintele FRŞ. 

Sorin Iacoban a mai spus că, în urma unei colaborări foarte bune la nivel instituţional, Ministerul Educaţiei şi Federaţia Română de Şah a reuşit să elaboreze programa şcolară pentru primul şi al doilea an de studiu şi că se speră ca cei care vor preda copiilor şahul să fie retribuiţi din fonduri publice. 

„Ca un alt proiect în acest program, vom avea discuţii concrete la nivelul ministerului, cu inspectorii şcolari generali, ca să găsim modalităţi de abordare a acestor ore, pentru că noi spunem că avem acum un ordin de mministru prin care şahul a fost introdus în şcoală, dar din păcate faptic nu stăm foarte bine şi motivele sunt multiple. O să avem discuţii pe norme, o să avem discuţii şi noi la Federaţie cum să stimulăm părinţii, pentru că, până la urmă, părinţii, şi la cererea copiilor, dar şi prin judecata dumnealor, îndreaptă copiii spre aceste ore opţionale. De asemenea, trebuie să stimulăm şi inspectorii şcolari, dar şi managerii şcolilor ca acest lucru să se întâmple şi ca acest lucru să fie remunerat. Că noi ştim că sunt foarte multe atribuţii care se dau cadrelor didactice, dar care când se uită la fluturaşi, banii sunt puţini. În acest context, cu ajutorul ministerului am reuşit să elaborăm programa pentru primii doi ani de studii. E vorba de clasa O şi clasa I sau clasa I şi clasa a II-a. Lucrăm acum pentru programa de studiu pentru anii 3 şi 4 de stiudiu, respectiv pentru clasa a II-a şi clasa a III-a sau clasa a III-a şi clasa a IV-a”, a mai spus preşedintele FRŞ.

Din studiile efectuate la nivel mondial, şahul dezvoltă foarte mult personalitatea copiilor mici cu vârste cuprinse între patru ani şi 12 ani, 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here